Friday, February 14, 2014

Aku Kurang Merokok skrg....

Hari nie aku sudah 21 hari aku tidak hisap rokok kotak dari 26hb Januari 2014. akan tetapi aku beralih kepada rokok daun dan tembakau.Biasa kalo sebulan aku habiskan duit sebanyak RM 80 ringgit beli rokok kotak,dulu aku perokok kotak tegar aku hisap rokok.Tapi hari nie aku tak hisap rokok kotak cuma ada la sekali dua beli rokok sekotak.Aku kalau merokok mesti suka minum air sebab aku nak melegakan tekak.

sebab apa aku berhenti hisap rokok kotak tentulah kerana diri aku sendiri yang mampu berubah faktor2 lain tak nak orang mengata aku sudah le sakit,ttidak bekerja hisap rokok pula tu saja cari penyakit menyusahkan diri aku sendiri.,bakar duit the truth sebenarnya ada la kali terakhir aku ke kedai borong nak beli sekatun rokok dekat kedai tu ada seorang peniaga ikan kedai tu perempuan batuk sepuas-puasnya dan aku hanya mampu diam dan menundukkan kepala sambil lalu berjalan ke motosikal aku parking dan  itulah kali terakhir aku ke kedai berkenaan setelah habis sekatun rokok itu aku tidak lagi ke kedai berkenaan malah menjegah ke kedai itu pun tidak sampai bila-bila pun tidak,apa ingat aku apa bukan aku tak mampu beli rokok kotak just sebab itulah yang aku tak nak merokok lagi hanya sikit aku cuba untuk mengelak dari cemuhan dari ahli keluarga dan semua orang mungkin mereka merasa meluat dengan keadaan aku yang macam tu jugak dari dahulu.

memang dari susah2 dulu sampai sekarang duit rokok duit aku sendiri,aku tak minta mak aku punya duit.dulu kalu tak ada duit rokok aku akan mengambil upah kekedai beli barang,bayar bil jiran2,kupas kelapa,sapu cat rumah dan sebagainya kalu tak ada jugak aku jual barang2 aku,gejet guitar,barang2 motosikal,vcd dan dvd,beg2 aku,alquarium ikan dll.aku tak pernah berhutang dengan kawan2.kerana aku tak nak menyusahkan sesiapa biarlah aku sendiri yang tanggung.

Tapi yang baiknya aku dapat berjimat duit belanja harian malah dapat aku simpan pada hujung bulan tidak pun aku bagi dekat mak aku duit simpanan aku selebihnya seperti sebelum ni tolak itu dan ini duit poket aku kopak pada hujung bulan bebelanja rokok ada, duit pula kering walaupun rokok ada cukup untuk hujung bulan.

Tiba-tiba aku teringat apa yang semua orang ingat dan mungkin sudah tidak meyukai aku dan aku berhenti hisap rokok kotak tapi tukar kepada rokok daun klu sesekali beli rokok sekotak tu ade la jugak

semenjak aku hisap rokok daun aku kurang dan tidak selalu merokok berbanding semasa dulu hisap rokok kotak tarik sebatang-sebatang berhubung dari sebatang2 tambah2 lagi kalau aku bila aku tak de buat apa atau senang hati ke susah hati ka aku akan hisap rokok.Now say no to rokok mungkin di masa akan datang aku dapat berhenti terus dai menhisap rokok sape tahu aku kena berfikir yang manusabah untuk diri aku sendiri jugak kan.wallahualam
......................................................................................................................................

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping