Saturday, February 22, 2014

situasi aku sakit

Ujian dari Ilahi ku tempuhi dengan redha....perkara buatku kenang dan ingat  sampai bila-bila...Aku tahu aku ni bukan suka menyusahkan orang...bagi aku,walau apapun terjadi ,aku kena kuat dan aku bernasib baik biasa hidup menumpang di tempat orang dan aku tahu sudah menjadi nadi hidup aku...... tak usah cakaplah....Waktu malam aku fikir memang tak boleh tidur...sampai aku naik runsing dibuatnya...kadang2 tubuhku lemah...walaupun satu hari makan....dua kali aku makan ubat tetapi kesihatan aku tetap tidak berubah....dan aku sendiri runsing dengan keadaan aku...sudah 16 tahun aku makan ubat.. sebulan sekali kena rawatan diberi baguslah..bila aku makan ubat akal fikiran aku tetap seperti sedia kala.

Mak aku punya risau tapi detak hati ku merasa memang  aku menghidap Sakit skizofrienia,aku tahu jikalau aku terangkan pun ianya mungkin orang kata aku tak betul tak masuk akal, tak manusabah kenapa orang boleh... tak mengapapun... bagi orang mungkin perkara remeh temeh saja sebab aku pun aku fikir begitu tapi aku lain pula di rumah aku sendiri merasa kaku dan beku takut akan bunyi yang tak enak di dengar dan kadang kadang tidak keruan di buatnya, aku tak boleh dengar benda tak tak dapat aku bagitahu,mungkin ianya memalukan diri aku sendiri kadang2 aku boleh dengar  kadang2 fikiran aku berkecamuk,risau,takut bimbang,tertekan... hanya Allah sahaja yang tahu jadi bila orang nampak saja aku hanya untuk di cemuh.mengapa begitu??? apabila di tempat lain aku hanya cuba untuk kawal perasaan aku.kadang2 aku boleh pula.. Aku tahu aku sakit, tak macam orang lain dan aku tersisih dari orang lain biarlah aku sendiri yang tanggung ada kalanya aku bertambah sakit risiko yang timbul..cukuplah sakit aku yang telah sedia ada.

Memang ia sensitif bagi aku agak rumit untuk aku menjelaskan personal problem ini aku cuma tidak seteruk sepertimana orang sakit mental cuma benda2 tu satu saja yang aku takutkan.Namun aku bersyukur kerana  Allah sentiasa ada bersamaku sentiasa memberi kekuatan dari segi fizikal.Ya  Allah,macam mana aku akan tempuhi semua ini...tanpa orang yang di kasihi adalah mak aku hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui semua ini...ku pujuk hatiku supaya sabar dan belajar redha,tabah dan tenangkan hati dalam apa jua keadaan...,pasrah dan redha........

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping