Sunday, March 30, 2014

lukisan ukiran

Aku nak kongsi sedikit tentang apa yang terhasil oleh aku buka hati, jiwa dan mata untuk lukisan ukiran,sudah lama aku buat cuma belum sapu syelex buat kali ke dua dan belum letak frame bingkainya saja.Pada beberapa tahun lepas ketika aku melukis lukisan ini di atas sekeping papan plywood sebesar papan DAM,apa saja yang menarik perhatian dan sesuai dan aku ukir mengikut lukisan yang aku lakarkan dan aku bold hitamkan mengikut hasil garisan lukisan yang aku lakarkan kemudian barulah aku sapu cat syelex agar nampak tampak dan menarik  .


pada mulanya aku nak buat ukiran pokok saja tup-tup aku rasa kosong tanpa sebarang impak hasil yang nampak,aku terus lukis gambar kijang kalau pokok saja kan rasa macam semak di dalam hutan saja so jdlah imej seekor kijang.sebab kalau memburu di dalam hutan pun si pemburu mesti nak dapat atau tengok binatang seperti ini kan.so satu dimensi aku fokus terhadap haiwan yg macam tu

Kini aku ke semua hasil lukisan menguasai pikiran sehingga aku susah tidur atau merasa gelisah bila membayangkan karya tersebut.sebab lukisan2 aku letakan di dalam bilik tidur aku Kalau secara kebetulan ada beberapa koleksi yang sesuai dengan kebutuhan estetika aku untuk memanfaatkan dinding kosong bilik atau ruang  memperhatikan perbedaan yang dirasakan dengan kehadiran suatu karya lukis di suatu ruangan.

Dengan semakin membuka diri maka kemampuan memilih dan menikmati karya seni akan semakin terasa. aku harap sesama penikmat karya seni agar wawasan seni  kreatif kita semakin berkembang.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping