Friday, April 22, 2016

Pergi hospital part II

21 hb April 2016 malam aku mendapat panggilan dari kakal lili tanya kabar berita tentang mak,kakak lili suruh esok pergi dengan kakak ani,kakak lili tel kakak ani anak menakan mak aku.jadi 22 hb April 2016 jumaat kami ke GH Hospital Pulau Pinang.Aku pula terpaksa batalkan temujanji pergi ambil ubat dan suntikan klinik kerajaan bagan butterworth kemarin isnin ini barulah aku dapat ke sana.

Mak aku doctor cakap sakit penat da lama kenapa baru nak datang.doc cakap keputusan injap jantung mak mula start rosak jantung mak berangin tapi jantung pam dengan elok dan baik kalau tak rawat dari sekarang umur 80 tahun mereka tak buat dah mereka cakap faktor usia.mak aku baru 71 tahun.sebab itulah aku menolong mak di rumah aku tak bagi mak buat kerja2 berat.

Mak aku cakap semalam dia letih sangat 18 hb kena check dah ambil darah,21 hb kena check lagi 22 hb kena check lagi ambil darah 7 kali power elektrik sekian2 dah petang kemarin ambil ubat dan buat temujanji jumpa doctor utuk rawatan seterusnya.

Sejak dari mak aku lemah jantung aku kurang merokok di dalam rumah dan sekarang kalau kawan aku datang rumah aku tak bagi hisap rokok di dalam rumah aku ajak hisap rokok di luar rumah.seminggu sekurang2nya sekali aku selalu sapu dalam rumah kurangkan debu dlam rumah dan bulu kucing.

Kakak lili cakap kurang kan makan berlemak banyakan makan sayur-sayuran dan jangan bagi mak stress atau terkejut.mak aku pula selalu bila ada apa-apa berlaku tak kena cepat cemas padahal tidak menjadi masalah apa pun kekadang klu jadi problem pun selalu marah-marah padahal perkara tuh dia sendiri yang api-apikan sendiri.aku ada juga berckap dengan mak aku sekarang ni walu apa yang berlaku mak cuma bertenang saja kalu terjadipun benda dah berlaku tak payahlah rimas marah yang bukan-bukan kalau bercakap pun aku cakap berlembut mak aku melinting mak tenang saja cakap elok-elok bukanya aku tak faham.tak tahulah mungkin tekanan perasaan merasakan dia susah.

Aku pun sekarang perlahan-lahan kurangkan merokok sebab aku pun takut penyakit mak aku turun temurun faktor genetik kepada aku,dulu masa aku mula-mula bersenam aku jadi penat juga sekarang aku dah biasa dan kekadang tu bersenam juga sikit2

erm,tak apalah aku doakan semoga mak sembuh dan selalu tolong tengok jaga mak makan ubat dan ikut nasihat doktor apa yang perlu dan patut.sekian

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping