Monday, July 18, 2016

Banjir

Mcam mana yang hampa tau, kampung aku kat P.Drt B'worth Penang berada dalam keadaan selamat dari banyak lagi negeri lain macam Kedah dengan Kelantan dilanda banjir yang agak terok, berterusan Banjir ni diklasifikasikan sebagai salah satu bencana alam yang bleh memusnahkan. Bila banjir, barang2 yang x dan nak diangkat selalunya akan rosak. Kayu almari reput, kalo besi akan karat, barang2 elektronik tu orang kata xyah cerita la. Dah bleh order baru kalo xdan nak diselamatkan.macam frust dengar lagu Rock kapak bencana cinta

Banjir gak bleh bawak angka korban yang tinggi. Kalo kat negara lain macam China ataupun Vietnam, sungai depa sangat-sangat besaq and arus laju. Aku bersyukur sbab ayaq kat Penang just tinggi, tapi tak deras. Aku tgok berita kat television, kat China saja berapa ratus orang mati sbab banjir ni.  Ayaq banjir gak akan bawak bermacam2 benda yang kotoq, contohnya najis dengan bangkai. So bagi aku, ayaq banjir ni najis. Bermacam penyakit bleh menyerang waktu banjir ni. Taun, demam, kepialu, keracunan makanan, dan lain lagi.

Banjir ni gak bleh sebabkan sarang2 binatang hanyut. Binatang2 ni aku tak brapa suka nak sebut, bahaya. Antaranya ulaq, kala jengking, lipan bara, dan banyak g binatang2 berbisa yang len. Member aku sendiri penah terpijak ulaq time dalam ayaq, Alhamdulillah tak kena patuk. Aku pon rasanya pernah terpijak binatang, tp aku xtau sama ada katak atau ulaq atau belut. Alhamdulillah aku tak kena apa2.

So kat orang2 yang diluaq sana yang x penah rasa banjir, jangan penah skali anggap banjir ni sronok.  Jangan sbab adanya ayaq, kita bleh anggap banjir ni macam Taman Tema Water Park, bleh berenang dan meranduk sesuka hati. Aku tgok ramai budak2 kat Perlih ni, sronok stiap kali banjir jadi. Dulu masa kat Terengganu member aku suka sangat masa banjir kat rumah dia kat Kuala Berang ayaq dah naik paras dada turun tangga rumah terus terjun mandi tapi aku tak la konon nya berpesta air la masa tu cuti tergendala kami balik hostel.

Ruginya isi rumah time banjir ni, tnyalah mangsa2. Ada yang rosak barang2 depa, ada yang rugi stock makanan, ada yang hanyut duit simpanan, baju2 rosak. So time banjir ni orang kata, hidup susah. Makanan pun susah nak dapat. Kedai tak banyak yang bukak.  Kalo kita ada harta lebih, dan mampu, banjir adalah masa yang sesuai untuk kita bersedekah sesama kita. Banyak orang yang kena pindah kat tempat pemindahan mangsa banjir(selalunya kat sekolah2), hidup sangat susah. Makanan mmg susah nak dapat. Kalo dapat biskut kering time tu, dah rasa sangat-sangat-sangat sedap.

Ok ni part yang serius. Time banjir ni kita bleh nmpak pemimpin2 mana yang ‘berjiwa rakyat’ akan try untuk tolong mangsa2 banjir ni. Aku bkan nak cerita pasai politik, aku tak suka cerita pasai politik. Tapi kat sini kita bleh nmpak, pemimpin yang mana yang baguih. Kalo ada pemimpin yang trun padang pon, dibelakang pemimpin tu ada lensa2 kamera dan wartawan yang menunjukkan betapa ‘prihatin’nya pemimpin tu. Aku bkan reka cerita.

Satu lagi yang aku nmpak time banjir ni, persatuan2 China dan Buddha yang banyak bantu mangsa banjir. Persatuan ni yang bawak lori meredah ayaq banjir, bagi ayaq kotak dan makanan2 ringan, untuk diagihkan kat mangsa banjir. Aku mmg tak bohong, benda ni jadi depan mata aku. MANA PERSATUAN-PERSATUAN MELAYU TIME TU? Aku xtau kat tempat lain, tp tu la hakikat Xyah cerita, baik dari parti kerih, bulan terang, or dua bulan sabit, aku xnmpak satu pon pertubuhan Melayu tolong dengan ikhlas waktu tu. Aduh, aku sendiri pon terkejut. Mana orang2 kaya, takkan satu pon xdak yang nak beramal jariah?

Aku menulih bkan aku nak menyalahkan orang Melayu, tapi aku harap lpas ni kalo ada lagi bencana alam yang jadi, aku nak tgok muka2 Melayu yang dok bagi makanan kat mangsa2, tak kisah la mangsa banjir, mangsa kebakaran, mangsa tsunami or whatever it is. Jangan just tunggu ada wartawan buat liputan setakat mai sbab ada wartawan nak buat apa, dah berapa hari makan x ckup, letrik xdak, ayaq xdak, budak2 teriak sbb lapaq! Ni lagi satu menteri ******* saja, tp tak buat keja, ada orang atas trun baru terhegeh2 nak mai.”n   baru terhegeh2 nak meranduk ayaq banjir, semata2 nakkan nama. Orang2 camtu adalah orang2 yang HIPOKRIT. Mintak maaf.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping