Monday, October 10, 2016

Hobi baru releks minda

Kini muncul kembali megisi kekosongan masa lapang aku d rumah sebagai hobi rekiasi minda ketika aku berehat d rumah iaitu membela ikan hiasan.

Pada mulanya kali ini aku membela ikan oscar pemberian kawan aku amir.aku start bela sejak kecil lagi dari sebesar 2 jari bila kawan aku amir megatakan nak kosongkan aquarium d rumahnya sbb nak ternak ikan lain.

Sudah hampir 4 bulan aku menjaga ikan oscar tiger neyh apo buleh buek kata amir nanti bila besar klu aku tk nak bela dia nk beli dr aku dan jualkan.aku pn tk tahu rasa sayang plak ye la boleh d jadikan sentimental value buat aku.bila d fikirkan balik klu da terdesak mungkin lah kot boleh buat modal pusingan ternak ikan lain plak.masyuk jgk entahlah.

Modal aku pun sikit aku habiskan untuk aquarium ikan aku.biasala aku yg sanggup bila aku tukar atau cuci aquarium 2/3 minggu sekali dalam 4/5 hari aku akan salin air 15/16 cm dari permukaan air.sbb. ikan aku lebih selesa dalam air yg jernih buat dia happy kekadang aku tngk muka diorg funy sngt.

Aku letakan garam ikan 1 camca bagi megelakan parasit atau bakteria.dari kumbahan.pagi aku kurangkan kuanti makanan sekiranya tiada aku berkan 2 ekor udang untuk sekor ikan makan dalam jam 1/2 hingga 6/6.30pm aku berkan makan jam terakhir then ikan aku rehat sampai ke malam maybe kekadang ja bg makan.

Makanan diorg cenkerik,anak ikan kap, udang hidup,udang mati,ulat cuma isi ayam saja aku belum pernah bagi.tp masa kecil ikan oscar aku hny makan biji.la ni da nak yg fresh ja.

Begitulah cerita teman baru aku d rumah meh tngk vid serta pic aku sempat snap.terlebih terkurang harap maaf la na nindia essperaso my oscar d la renta adios amigos!



Aquarium kat umah aku aku pakai satu moto join 2 tube Dan motor Pam kekadang guna until sevice



Tinggal sekor in saja 2 ekor lagi aku da jual sebab mereka sama2 bergaduh


Video MASA intem waktu kecil


No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping