Saturday, October 22, 2016

Kualiku memasak part II

Hari ini aku teringin nak makan  ikan gelama goreng taucu di debabkan taucu tak ada kat rumah aku aku tukar selera nak makan iaitu ikan pelata goreng kicap.Sebenarnya ini resepi yang paling mudah masak nasi lebih sedikit kalau ada lauk ni. Mari kita tengok apa bahan untuk lauk yang ringkas ni..aku masak sebab aku geram kt mak aku lambat masak bila aku ke dapur mak aku dtg plak monitor aku dr belakang heheh.



Bahan-bahannya; 




1 ulas halia dipoting nipis.

2 ulas bawang besar dipotong bulat.



3.ulas baeang kecil

19 biji cabai melaka di potong serong.
5 ulas bawang putih di belah dua.
1 biji cabai hidup.



6 ekor ikan pelata (apa2 ikanpun boleh)- kelar halus dan letak garam kunyit. 




Goreng jangan garing sangat. Angkat dari kuali naik minyak.








  1. Masukkalji, cili halia dan kicap. Masukkan 1/2 cawan air.

  1. Rasakan kuahnya cukup masin, masam dan manis.

  2. Masukkan bawang besar dan ikan yang telah digoreng tadi. Kacau kuahnya perlahan.

  1. Masukkan cili hijau dan buah tomato. 
  2. Kacau sedikit dan tutup api. Siap.

Sayur kucai bersama taugeh


Bahannya ;


Daun kucai dan taugeh




2 biji bawang bedar

4 ulas bawang putih
Udang kecil
2 biji cabai merah di tumbuk
Srdikit air

Berikutnya tumis bawang dan masukan cili merah di tumbuk dan udang kemudian kacau.




Dan masukan air setengah cawan dan masukan sayur kucai dan taugeh. 

Bila sudah masak katup api siap di hidangkan lepas tu tunggu pa lagi baca bismillah doa dan makan.


No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping