Thursday, December 22, 2016

aku tau ke gila???

Segar rasanya selepas dapat menghirup seteguk air kopi malam ni Rasa nikmat tidak terkata bila diminum sewaktu cuaca sejuk.asyik tadi makan berselang air. Sambil membaca surat kabar di luar rumah sambil memerhatikan bintang2.

Petang td,aku ke klinik kesihatan bagi menerima sumbangan dari program family support group bagi kesihatan mental 2016 Maklumlah, sebagai Safety control nasihat Dan taklimat kauseling di berikan kepada pesakit mental.


Masak aku nanti.. ‘Kering’ poket aku.. Dua minggu lagi la...membetulkan tekaan aku nasiblah degan adanya program aktiviti sebegini dapat meringankan Beban yg d tanggung clear fikiran aku seadanya.

memang aku tidal menafikan ada yang mengomel sendiri tanpa menghiraukan kami dah peserta lain di dalam dewan Dari reaksi tersebut, tampak kurang siuman. Takut juga kalau-kalau ada yg mengamuk tak tentu hala. Boleh ribut jadinya nanti.

Hati aku tersentuh bila melihat ada yang kurus melidi serta pakaian yang begitu lusuh. Agaknya sudah jd org susah aku bersyukur kerana masih diberi akal dan kudrat untuk meneruskan hidup di bumi Allah ini.walaupun aku rasa seperti biasa tidak nampak kronik seperti yg lain.

Agaknya rasa lucu bila aku diperdaya. Aku dari tadi diam membisu. Mungkin aku takut tk beberapa sihat beberapa hari ni aku sakit mata.

Rezeki yang Allah bagi pada kita sebenarnya bukan untuk kita seorang.

Berkali-kali aku mencium duit yang diberi bila balik rumah buka angpau Walaupun nampak kurang siuman, aku tidak lupa berterima kasih. Masih ada contoh adat yang mulia ditunjukkan.

cuma tinggal lagi aku kena jaga baki sampai lusa aku nak cari duit upah mesin rumput pula  asalkan Halalkan.

Doakan aku dunia akhirat

“Aku ok jer.. Orang nak bantu.. Seronok tu... Nasib baik aku senasib. Boleh rasa nikmat..” seloroh aku sambil tersenyum.


Aku teringgat ustad pernah cakap Orang gila ni mana ada dosa dengan Allah. Sedangkan dalam syarat hukum seperti solat, nikah, puasa dan macam-macam lagi tanggungjawab pada orang waras, tak wajib untuk orang gila.. Samalah macam baby.. Itu menunjukkan, diorang ni tak ada dosa kecuali dosa sebelum dia waras. Itupun kalau dia tak sempat taubat..Terdiam jugak si wayar putus bila beri ‘buah paku keras’ pada korang

“Yelah.. aku ingat.. Ustaz kat sekolah dulu cakap, orang gila mana ada dosa... Rugi-rugi..”

“Rugi apanya..?” hairan aku 2×5 begitu sometime.
Mungkin  kehidupan aku rasa kesal dengan perubahan zaman Sekarang Kadang-kadang, gerak kita Allah yang tentukan.. Takperlah.. Lain kali beringat.. Tapi jangan sengaja gila plak.

----------------------------------
MORAL OF THIS STORY

Jangan pandang ‘sebelah mata’ pada manusia lain.. Setiap hamba-Nya ada kelebihan tersendiri. Salah seorang guru saya pernah berpesan:

“Yang gila itu gila dunia.. Tapi mungkin waras di Akhirat.. Tapi yang waras itu waras dunia.. Belum tentu dia waras di Akhirat.. Yang gila itu mungkin masin mulutnya kerana dia tiada dosa. Tapi yang waras itu mungkin kosong doanya, kerana dosanya tidak terkata.”

Ada faham dengan pesanan ini..? 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping