Sunday, January 29, 2017

kesempitan dan kesukaran hidup

Ku tempuhi jua...bacalah baru faham

Dahulu masa kecil adik beradik tak beberapa suka aku Dan mak aku di sebabkan mak aku berpisah dengan abah aku jadinya kami anak-beranak tak ada ketua keluarga yg ada bagi aku mak lah ayah mak lah IBU aku.


Sekarang yg datang rumah saudara-mara tahu kami susah.saudara Mara yg lain semuanya berjaya Dan berpelajaran datang dekat aku seorang Benih yg baik tapi apakan daya aku semasa umur aku 19 tahun aku terlibat dalam kemalangan jalan raya Dan kepala aku menerima jahitan.


Masa tu Mak lah menjaga Dan bekerja bersengkang mata demi rezeki.biasanya dulu duit memang mencukupi tak ada masalah.mak pernah mencari duit lebih selepas bersara dengan menjual kuih pulut udang ( pulut panggang).siang malam kami buat.mak balut Dan aku bakar Dan letak dekat kedai.


Allhamdulillah syukur


Perniagaan mak success selalu menerima tempahan walaupun tak banyak selalu ada orang pesan.aku pun Rajin membantu demi mengubah nasib keluarga tidak lama selepas ITU mak dapat bantuan Dari kebajikan masyarakat.


Resah bila mak aku sakit tidak dapat buat kuih seperti dahulu lagi mungkin aku bersyukur sekurang-kurangnya mak dapat bantuan.setiap tahun sampailah Sekarang ada juga yg memberi bantuan beras,gula,minyak masak DLL.


Pernah mak Dan aku ambil upah asingkan plastik tiap-tiap minggu Lori plastik masuk kampung hantar barang plastik Dan ambil plastik yg dah siap dalam 2 bulan lepas tu kami kena tipu hidup2 bukan kami saja malah orang kampung yang ada buat asingkan plastik janji akan bayar tapi lesap macam tu sahaja.sungguh tak patut kami di tipu tak mmaksa langsung duit upah sejak mula buat .Dan masa tu aku ada kemera gambar Dan sempat ambil gambar aku Dan mak aku buat siang Dan malam kekadang aku seorang tidak tidur pagi buat benda ni.







Mak Dan aku sedang memproses asingkan plastik di ruang dapur dalam rumah



Bungkusan yang telah siap selepas 3 hari

Sekarang mak tidak lagi dapat bantuan Dari kebajikan masyarakat sebab mak dah dapat bantuan lain iaitu zakat kata mereka isi rumah yg dapat bantuan kebajikan tak boleh lebih RM 700

.kami tak begitu tenang hadapi hidup Sekarang mak selalu mengeluh dengan duit perbelanjaan Dan menyuruh aku bekerja.sebenarnya aku bekerja keras kerja berat mencari rezeki dengan mengambil upah mesin rumput,membersih halaman,tebang pokok sampai Sekarang aku masih rajin termasuk kerja rumah.

Hidup susah tapi mak selalu mencemuh aku hidupnya Susah Serba kekurangsn sejak Dari man aku kecil.hati aku pilu bila kesihatan mak tidak menentu selalu memarahi aku kekadang aku take faham Katanya kami bergaduh mungkin kerana penat Dan tertekan sebab semua benda aku nak kena control.


Kalau nak di ikutkan pakaian aku yg mahal2 adalah pemberian Dari saudara2 termasuklah baju melayu Dan lain-lain.hati aku penuh sabar Dan insaf dengan kehidupan.adakala aku pe surau bila aku rasa senang2 dekat rumah macam tahun lepas aku tak miss sembahyang tarawikh KT surau dekat rumah aku di bulan puasa.


Mak aku nak aku kerja dengan majikan katanya duit dah tentu di luluskan bila dapat gaji serta pendapatan pun banyak nak di harapkan kerja kampung berapalah sangat orang nak bagi.benarlah kata2 mak tiada yang biasa mengubah kecuali diri sendiri.


Beberapa tahun kami kecapi tak pernah lupa bermulanya kesusahan Dan kepayahan tatkala emosi aku Dan mak aku terganggu sampai jiran selalu dengar kami bergaduh tapi aku pun sebenarnya tak faham degan mak aku.aku faham budi hatinya akan tetapi mak aku tak begitu sihat penyakit mak aku macam2 di fikirnya bukan2 tak betul.


Situasi hampir sama susah selalu mak menghalau aku malah jiran2 tidal beberapa suka kami bergaduh mereka cakap mak aku sakit di sebabkan aku.bagi aku semua cukup walaupun tak mewah berkat kasih sayang Dan tanggungjawap aku menjaga mak bawa mak pe klinik Dan hospital jumpa doktor Dan lain2 keperluan mak aku suruh aku akan usahakan macam mana lagi.malah ada yg cakap bila aku emosi jangan mai katok kami sudah (jangan datang mai buat kami Sudah lepa tk nak masuk campur)lagilah aku tak faham aku orang macam tu ka selama INI tak pernah aku buat orang dalam kampung baik orang luar cuma bila aku teremosi aku bertempik (meninggikan suara itupun selalunya dengan mak aku.


Tapi rasanya tak suka d ungkit cerita lama walaupun niat aku ikhlas terhadap mak bukan untuk sedap olahan cerita untuk aku ula's lebih jauh tujuan aku mahu menyenangkan mak/membantu mak sebenarnya ada sebelum in aku mohon pekerjaan di lembaga Muzium Negeri Pulau Pinang dan jawapanya aku terima surat tak dapat lagi tapi di masa akan datang mereka akan pertimbangkan permohonan aku tak percaya tengok serat neyh






Dan juga MPSP tapi belum ada apa2 jawapan.Dan baru2 ni aku mohon Jabatan MARDI pun belum dapat jawapan.begitu juga dengan bantuan OKU bekerja ketua kampung tengok aku dok but kerja kampung JD staff kebajikan tny Dan syorkan aku mohon OKU bekerja akhir tahun lepas terbatal pula sebab akhir tahun Dan cukup penuh jadi syarat mohon tahun INI yg Baru semula sebab kalau tidak kebajikan payah nak buat kerja.jadi dalam prose's


Sudah tentunya aku bersyukur selagi peruntukan aku Cuba di salurkan aku bersyukur tak teramat tapi aku masih menunggu jawapan.


Ikhlas aku bercerita bukan publisiti murahan nak meraih simpati APA yg aku harapkan dapat membantu mak Dan mak cepat sembuh.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping