Saturday, August 26, 2017

hobi tanam sayur di rumah.

Hobi sejak kecil lagi..  Terhadap tumbuhan sebab ianya ciptaan tuhan bagi rezeki dan nikmat di dunia

kemarin aku tanam sayur bendi 
Lagi jalan-jalan punya sayur sendiriyang tinggal petik. Jadi, akhirnya aku juga beli benih sayur.ada juga jiran tetangga bagi..


Pokok rama -rama 

Aku beli benih atau bibit sayur, kalo disini mungkin lebih kenal sama hmmm biasa disebut bendi kali hijau o. Enaaak dimakan kalo ditumis

Aku dari pertama kali pernah /3kali tanam. Kalo bendi ini masa tana 25-30 hari. Aku m sekitar 3 bulanan. Lah lama amat hahaha aku kan maunya yang simple aja, kan baru pemula jd petani nih hehe. Ka mahir tanem sayur boleh dah  boleh makan 

Satu kali tanam di pot kecil yg buat taneman hias itu kita cukup sebar benihnya 10 biji aja (kata mak). Jadi tuh itu benihnya bentuk bulat kecil, jadi ati-ati klo mau disebar benihnya, hitung dulu yaa haha.


Aku sudah tanam di 4 pot tong cat dirumah. Kita liat setelah 2 /5 bulan yaa.. Semoga panen berhasil hihihi


Beginilah Bendi  grow  at my home 

Ayooo pada punya kebun kecil penghasil sayur sendiri dirumah !!!!

Aku nak kongsi rahsia mencegah serangan perosak campur kan 2 2/3 air sabun cuci pinggan mangkuk, periuk contoh cecaiir sunlight ,axion dan minyak masak dengan air  masukan kedalaman alat peyembur hanya di guna bila ada serangan seranga pbuterosak 2/3kali sahaja teknik ni aku guna menanam cabai hidup dulunya aku cilok kat internet juga. 





Boleh juga guna tambahan cara tradisi air basuh beras sebab di petak sawah orang dah membaja dan meracun dan memBaja bolehlah juga gunakan air cuci ikan 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping