Monday, January 29, 2018

Tembak anai - anai

hari ini yg.terang benderang.Cuaca di januari tahun ini terasa sangat berbahang.
Dalam kesibukan dan pergolakan perjalanan hidup ini aku ingin mencatatkannya agar aku tidak lupa pada setiap detik penting yg.aku temui dan lalui.

2017 yang telah berlalu, aku  memulakan tugas membersih rumah yg.agak selesa  tempat kediaman aku.lap tingkap moop lamtai lap perabut Hanya 2 minggu dengan kerja dalam rumah bestkan jimat tenaga tapi tugasku bertambah..tapi yang tak bestnya ada banyak "anai2 dan sampah"..yang membuat aku selalu susah hati takut anai anai akan merosakkan rumah terkenan percikan racun saat mak aku arahkan aku membakar kotak-kotak dan beg-beg lama di tempat sampah. 

 Racun anai-anai serangga perosak,minyak desiel
 kabinet almari di bilik aku turut menjadi mangsa
 bawah kabinet
di satu sudut ruang rumah

Sempat lah aku abadikan catatan cuti, di rumah maka minggu ini baru lah aku tak dapat memulakan tugas di tempat kediaman kena proses rumah maklong pula.



suasana yang aman dan ceria di perkarangan rumah




 kerja luar dah tak beberapa banyak cuma sampah kat belakang malam aysik hujan Ok lah tu..
Aku kena banyakkan aktiviti 



 kesusahan serta segala usaha aku bila difikir2 logik juga kan.
sesuai dengan ungkapan orang 'dulu dulu'...dalam bahasa iranun 
"mapia mariga anan pagari" hahaha...ok lah tu.

kalau orang dulu-dulu tak nak anai-anai naik ke rumah di tanamnya ikan buntal dekat tiang kayu atau sekitar rumah sebab racunya anai-anai tak datang.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping