Friday, March 19, 2021

Kenapa aku dulu Pekerja masuk dan berhenti adalah perkara biasa dalam industri pekerjaan. Dalam pekerjaan tiada seorang pun yang akan kekal. Walaupun sebab aku mungkin tak sama dengan orang lain

Namun apakah punca dan faktor mengambil keputusan untuk berhenti bekerja dan mencari kerja lain?


Dulu aku berkerja kilang teruk Biasanya mesti terlintas di fikiran kita bahawa gaji dan pendapatan adalah faktor utama yang membuatkan orang berhenti kerja. Bila kita rasakan duit gaji yang kita perolehi sikit dan tidak setimpal dengan kerjaya, kita mula mencari kerja di tempat lain yang menawarkan gaji lebih besar.

Hakikatnya, tidak. Faktor kewangan bukanlah punca utama yang menyebabkan aku  berhenti kerja dan cari kerja lain.

Berikut adalah faktor kenapa aku berhenti dan mencari kerja lain:

1. Teruk kerja kilang kebiasaan selepas seminggu dua sudah aku letih


2.susah bangun pagi Aku selepas subuh kebiasaanya ghahib tidur

3.Jarak perjalanan ke tempat kerja berjauhan korang pun tahukan aku naik jentera modenas kriss 110.sampai ke tempat kerja sudah penat.

4.orang sekeliling

3. Persekitaran tempat kerja

4. Tugas dan skop kerja
u

5.tawar hati senang bosan bila aku dulu hartabenda semuanya complate ada dari orang tiada tidak termasuk kereta dan bini

6.so aku tak fikir aku atas matlamat apa untuk aku kerja ada duit tanggungan bantuan

7.sakit makan ubat selalu lena

8.Tak berkinginan hidup macam orang lain kecewa dan pasrah keadaan aku sewaktu itu.

9.Bebas hanya cukup makan,minum dan pakai

10.tak ada hala tuju

11.Selesa dengan kerja rumah tolong mak homeboy

12.Tak terfikir sampai hidup susah.

13.bekerja sendiri mesin rumput.

14.tak boleh ..

15



 senang bosan bila dah terlalu lama membuat kerja yang sama lalu mahu mencari kerja lain untuk mendapatkan kelainan dan cabaran baru.

Ada orang nak cari kerja lain sebab tak tahan dengan beban tugas kerja sekarang terlalu banyak.

Ada orang pula nak cari kerja lain sebab kerja sekarang tak begitu banyak kerja dan skop kerjanya dirasakan terlalu mudah.

Pendek kata, bila bekerja tu kita bukan sekadar mahu duit semata-mata sebaliknya kepuasan dalam bekerja itu lebih utama. 

5. Isu peribadi

Biasanya isu peribadi turut mempengaruhi keputusan seseorang untuk menukar kerja lain, malah ia boleh mengatasi kelebihan-kelebihan lain seperti pendapatan tinggi, majikan yang baik, ketua yang prihatin, orang sekeliling yang best, persekitaran yang menarik dan skop kerja yang memuaskan.

Seperti contoh seorang wanita yang sebelum ini bekerja dengan sangat kuat dan rajin, selalu balik lambat, sering kena kerja di luar, tapi bila dah berkahwin dan ada anak, dia mahu mencari kerja lain yang lebih sesuai dengan statusnya sebagai seorang ibu dan anak agar dia ada lebih masa untuk keluarga walaupun mungkin gaji yang diterimanya lebih sedikit berbanding sebelumnya. 

Ada juga orang yang bekerja di luar negara atau di offshore dengan bayaran gaji yang sangat lumayan, namun sanggup mengorbankan gajinya yang besar dengan memohon kerja lain yang lebih rendah bayarannya namun berdekatan dengan kampungnya agar dia lebih mudah untuk menjaga orang tuanya di rumah.

Kerana pada akhirnya, kehidupan sendiri dan keluarga yang lebih utama dari mana-mana syarikat atau majikan yang ada dalam dunia ni. 

6. Duit

Duit itu penting, namun jangan terkejut jika duit bukan alasan utama untuk orang mencari kerja lain. Memang kalau kita cari kerja lain biasanya gaji akan naik lebih banyak berbanding dengan kadar kenaikan gaji tahunan yang kita terima dari syarikat yang sama tempat kita bekerja.

Kalau setahun kenaikan gaji kita cuma 4% ke 8% di syarikat yang sama, kalau kita lompat kerja ke syarikat lain mungkin kita boleh dapat lebih 10% ke 15% dari gaji kita sekarang. Tapi bila dipertimbangkan dengan faktor-faktor lain, mungkin kenaikan yang kita dapat tu tak setimpal dengan kerja dan perbelanjaan kita selepas itu.

Seperti contoh kita bekerja di sebuah syarikat yang berdekatan dengan rumah kita dengan gaji RM2,000 sebulan. Nak pergi kerja cuma 10 minit, jalan tak jem, takde tol, nak makan tengahari boleh balik rumah, keluar pukul 8.15 pagi pun masih boleh sampai pejabat sebelum 8.30 pagi.

Sebab kita rasa gaji kita sikit, kita pun cari kerja lain dan dapatlah satu tawaran kerja dengan gaji RM2,500 sebulan. Tapi tempat kerja baru ni masa perjalanannya 1 jam, jalan selalu jem, nak kena lalu tol, makanan kat kafe mahal, nak kena keluar awal-awal pagi buta pukul 6 pagi untuk elak jam supaya boleh sampai sebelum 8.30 pagi.

Bila tolak itu tolak ini duit minyak, tol, makan dan sebagainya, perbelanjaan tambahan sebulan adalah RM400. So kita sebenarnya untung RM100 je dari kerja lama kita. Rasa-rasa berbaloi tak dengan duit, tenaga dan masa yang kita habiskan untuk kerja baru ini? Kalau gaji tu naik banyak sampai RM1,000 ke RM2,000 ke mungkin berbaloi.

* * * * * * * * * *

Akhir kata, kita kerja lah apa pun, yang penting kita gembira dengan kerja kita, gembira dengan apa yang kita kerjakan. Kalau kita tak happy dengan kerja kita, datang kerja pun stress, asal kat pejabat rasa macam nak maki orang, nak buat apa pun takde mood, buat kerja ala kadar, takde point kau kerja kat situ lagi. Kau sakit hati, orang lain yang kerja dengan kau pun sakit hati.

Lebih baik kau cari kerja yang lain yang boleh menggembirakan hati kau, sebab kita nak hidup bekerjaya ni bukan sekejap. Kita akan mula kerja antara umur 18 lepas habis sekolah; atau hingga umur 24 tahun lepas habis belajar di peringkat tinggi, lepas tu kau akan kerja selama 30 atau 40 tahun hinggalah kau pencen atau bersara. Takkan lah kau nak habiskan separuh hayat dan sisa-sisa hidup kau dalam keadaan yang tidak gembira?

Dan kepada majikan-majikan yang ada pekerja yang bagus, sentiasalah gembirakan hati mereka. Pekerja yang bagus ini adalah aset pada majikan, bukan khadam atau hamba. Mereka kalau dah tak suka, mereka bila-bila masa boleh blah. Majikan mungkin boleh cari pengganti, tapi nak cari pengganti kepada pekerja yang bagus ini macam satu taruhan. Kau sama ada akan dapat pekerja yang lebih baik daripadanya, atau yang lebih teruk.

Sebab tu penting untuk menggembirakan hati pekerja. Dia gembira, dia akan buat kerja dengan baik dan bawa banyak keuntungan pada majikan. Pekerja gembira, majikan pun gembira. Win-win situation.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping