Tuesday, July 19, 2022

Prob

 Tetiba nak tercerita tentang isu budget. Bukan budget yang kerajaan dok bentang setiap tahun tapi budget minggu pertama aku November tu ya. Tapi ni monthly budget atau perancangan kewangan bulanan.aku ada buat budget bulanan? Kedudukan kewangan korang macamana? Kukuh, stabil atau memang bila hujung bulan tu menjunam terus?k


Aku memang sejak aku start pegang duit, aku dah prepare budget bulanan untuk setiap sen kewangan yang aku terima.Macam aku, budget aku berubah mengikut tahun dan kepentingan. Aku ni biasanya akan set target apa yang aku nak. So bila aku ada buat perancangan bulanan, biasanya apa yang aku target tu aku akan dapat. Tapi sekarang, aku rasa target aku yang kecik-kecik dah habis kot, so aku nak save target benda belanja pulak. Aku dah try buat target dan budget utk bayaran bil bulan ini aku dapat jimat RM40 bil rumah dari pembaziran dan duit tu aku beli barang keperluan

Camna aku nak cakap eah nak mulakan budget ya? Memula aku kena: -aku Cuba kumpulkan semua bil, resit atau apa sahaja bukti perbelanjaan aku macam bil air, elektrik,internet dan juga resit minyak motor.aku Cuba rekodkan semua duit yang aku terima setiap bulan (kalau korang bekerja sendiri). Kalau gaji monthly, lagi senang nak trace. first 1 aku Cuba juga buat satu list perbelanjaan yang aku biasa buat setiap bulan macam duit minyak, duit bayaran bil, rumah dll.aku Bahagikan list perbelanjaan aku kepada dua iaitu perbelanjaan tetap dan perbelanjaan terapung. Perbelanjaan tetap macam duit rumah, bil, internet hp, dsb. Perbelanjaan terapung pula macam belanja perubatan, barang dapur, hiburan dll Kalau dari budget tu aku dapat total perbelanjaan kurang dari pendapatan, hah lebihan tulah yang boleh aku masukkan dalam list simpanan aku.List simpanan aku pula, aku kena pandai adjust untuk simpanan apa. Macam budget utk simpanan buku pelaburan, simpanan masa depan atau lain2

Yang paling penting, setiap bulan aku kena review balik budget bulanan aku. Sebab ada masanya aku spend duit aku untuk benda yang tak penting pun. Lepas tu, aku cuba sediakan beberapa tabung (macam aku, aku guna sampul surat), dan labelkan tabung tersebut macam utk barang dapur, utk bil, utk ubat dsb. Sebab adakalanya, duit yang aku belanjakan bukan sama setiap bulan. Contohnya setiap bulan aku peruntukkan RM350.00 utk beli barang dapur, bulan ni belanja RM300.00 sahaja untuk beli barang dapur, so maknanya ada lebihan RM50.00. Nasihat aku, korang jangan pulak pegi belanja duit lebihan tu utk benda lain. aku simpan dalam tabung belanja kecemasan. Dan begitulah setiap bulan. Kalau ada lebihan dari mana2 tabung, masukkan dalam tabung belanja kecemasan.

Okaylah, tu cadangan aku. mungkin setiap orang ada cara tersendiri. Apapun, aku selesa dengan cara aku. Sekarang nak target dalam beberapa tahun, sebelum aku pokai aku boleh bayar mungkin separuh duit belanja rumah menggunakan duit simpanan aku(melalui cara ni) dan selebihnya aku guna duit simpanan untuk tampung perbelanjaan mak aku juga...insyaallah...

aku nak cakap pun aku sendiri pun pokai juga bulan ni sebab banyak benda rosak belum selesaikan kat rumah aku, mesin basuh,tv dalam bilik,area tv patah, upah tukang semen laintai dapur berlubang,cyiling atas rumah aku terkopak,rak mangkuk pingan rosak dll

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping