Friday, April 18, 2014

RM $

macam mana eah nak mulakan citer?ini hal personal agak sulit macam rahsia peribadi
aku sekadar menulis ape yg aku rasa..korang rasa senang tak nak dapat duit?bagi family yang senang tu, ok la..mintak je ngan parents 4 sure dapat.. nak berapa?cakap jer...tapi bagi aku, duit susah nak dapat.. maybe sebab aku ni bukanlah dalam kalangan family2 yang berada..aku xkesahlah.. aku pon bukan nye ade hasrat nk berbelanja banyak...bagi aku, walaupun tak de duit takpa, asalkan bahagia.. betul x?tapi ak bersyukur.. dalam menilai kehidupan sendiri, rupanya ramai lagi insan yang kat luar sane yg hidup lagi susah dripada aku..

aku ingat.. belanja dapur..mak aku masak selalu sedap2. aku ckp ngn mak aku, nanti xpyh la bebelanja lebih sebab jimat duit..so aku pon ...  tah macam mana pening dengan duit tah dari bulan march tahun nie aku tak dapat simpan duit belanja time tu sedinhye sampai sekarang aku belum dapat duit BR1M hari Rabu hari tu aku dah pergi inform kat pejabat isi borang dan kemaskini maklumat cuma aku dalam tanggungan mak aku diorg cakap tunggu dan sekarang aku hanya mampu berharap menunggu...dengan masalah dengan kucing2 aku sakit masa tu bulan lepas..., tapi aku tahan sabar jer..bila aku tengok kucing tue, ak teringat mak aku sayangkan kucing2 peliharaan aku..

esoknya pula hari kamis 17hb April 2014 hari tu aku pergi bayar saman motosikal dengan mak kena RM100 dekat Balai polis trafik Penang.itu pun aku tersalah parking masa 30hb march 2014 pergi penang dengan mak.aku tengok motosikal lain berderet parking kat situ aku ingat boleh parking.dekat bawah komtar jalan lebuh lintang,memang masa aku letak motosikal kat situ ada seorang mamat ni pakai beg log,aku ingat nak tanya boleh parking ke kat situ atau kena bayar tapi sampuk mak aku kata "haih" dengan buat muka tak bagi aku tanya mamat tu,aku pun tak jadi nak tanya..sambil tu ada kereta peronda berhenti di hujung jalan masuk duk perati akan kami semasa letak motosikal,aku dan mak aku berjalan depan pakcik polis tu berdiri di luar kereta polis sedang memerhatikan kami tak bagitahu kami pun dan tak cakap apa pun.aku pun ingat tak mengapa lah kot letak motosikal dekat situ,time nak balik aku tengok dah ada surat saman dekat motosikal aku,sekurang-kurangnya kalau aku tahu boleh jugak aku ubah motosikal aku parking di tempat lain,tak mengapalah benda dah lepas selepas ni aku perlu beringat.selesai dah 2 perkara.

tapi aku ingat dekat mak, dulu mak aku susah payah crikan rezeki tok kami dua beranak, pagi2 ma da bangun sebelumg keje,sediakan makanan..tapi yang aku geram tu.ma aku selalu kena marah dengan majikan..kadang2 aku kesian kat mak aku...keje penat2 buat kerja berat2... sampai kan sebulan keje dapat gaji, pastu  ...nak xnk, mak aku terpaksa la keje sampai cukup umur tok cri rezeki tok kami...sebab tu la aku x mintak duit ngan mak ,,ak taw mak aku kna tanggung banyak bende.. sekarang aku kehidupan kami bersederhana,belas ehsan bantuan OKU..aku simpan2 sikit2,,cukup sebulan aku kumpul, aku guna duit tu tok beli brg2 keperluan..ak tak nak menyusahkan mak..ak kesian kat mak.... bila pk kan mak..da banyak hidup susah dari kecil tok tanggung keliarga ..mak,, man sayang mak .... aku tataw nak sedih ke gembira sebab aku taw mak tak kan mampu nk biayai sume,,, aku sekarang takut sangat nk berbelanja...hmmm...boleh la ade duit ...walaupun ka tak de duit, aku tak kan cakap yg aku takda duit sebab aku taw mak lebih memerlukan, bila aku citer aku tak dapat imgine law mak dah takda kat dunia nie..gelap gelita idup aku...

kepada korang yang idop senang, hargai lah setiap sen yg korang dapat daripada family korang..guna lah duit tu tuk tujuan yang betul...kadang2 kita tataw pe yg parents kita rase..dorang tidak kan tunjuk kan kesedihan depan kita..dorang tabah,.,.belajarlah daripada dorang...
tapi aku dapat rasa apa yg mak ku rasa....aku sedih tak dapat membalas segala jasa ibu mungkin aku tak bagi kebahgiaan ketika dia masih hidup sebab aku tak mampu bekerja dan tak sekuat (tabah) mak aku

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping