Tuesday, April 29, 2014

ubat2 aku la ni...

Seperti aku cakap dalam entry yang lepas2, aku tak boleh bekerja sebab sakit dan makan ubat serta dalam perhatian pihak hospital.kenapa tak percaya?16tahun da aku makan ubat macam2 jenis da ubat APO,ATC,Artene,Diazepam..ubat biru,ubat lalok pun ada jugak dulu dll.

2 minggu lepas aku pergi cucuk dan ambil ubat, kira baik buruknya aku kena terima hakikat yang aku sakit.

macam aku cakap dulu,walaupun aku tak mampu bekerja aku dirumah pun sibuk macam megemas rumah,meyiram pokok,sapu sampah,jaga kucing,tolong mak buat apayang patut,membasuh pakaian,bayar bil,beli barangan pesanan dan adakala bawa mak aku ke jumpa doktor sebab mak aku pun sakit kencing manis,kolestrol,darah tinggi.sibuk juga, hari ini sepanjang hari. aku cuba nak cerita di blog aku pasal ubat yang aku makan kalau aku makan ubat memang  rasa letih...malam malam tatkala aku jadi gelisah tak menentu

aku nak bagitahu secara ringkas, mengenai ubat2 ni.

1.ubat RISPERDONE



UBAT TERKAWAL
kelas ubat yang digunakan penenang untuk merawat psikosis (penyakit mental yang menyebabkan perubahan personaliti dan tidak peka dengan realiti).
Ubat-ubatan ini memberi kesan kepada sistem perhubungan khas yang membenarkan komunikasi antara sel-sel otak dan membolehkan otak berfungsi secara normal.Hasilnya, pesakit akan dapat pulih dari gejala psikotik dan melalui kehidupan yang normal semula....

kesan sampingan

Peningkatan selera makan
Pertambahan berat badan
Perubahan paras gula dalam darah lalu meningkatkan risiko kencing manis
Kehilangan sel darah putih yang berfungsi melawan penyakit
Mengantuk
Tekanan darah rendah

ubat ni Dari Bakar Arang,Sungai Petani Kedah.

2.ubat CHLORPROMAZINE


Label kuning agak blur tertulis Awas: ubat ini boleh meyebabkan megantuk.Jika ada kesanya,jangan memandu kenderaan atau mengendalikan mesin.Elakan minuman keras.UBAT TERKAWAL



Generasi kedua kurang kesan sampingan,  lebih berkesan merawat Schizophrenia dan menghilangkan gejala negative seperti dementia, emosi tak stabil dan kurang bersosial.)

Kesan sampingan

ketakutan
tak nak libatkan diri dengan dunia luar
mandul
keletihan
Mengantuk
Gelisah

ubat ini dari Mumbai,India.

3.ubat BENZHEXOL



Label kuning tertulis yang sama UBAT TERKAWAL
iaitu ubatan untuk mengurangkan kesan sampingan .

kesan sampingan
Air liur

Dari Perai,Penang

ubat sahaja yang dibenarkan.di berikan oleh doctor sebab ubat2 ini adalah ubat2 terkawal dengan diberikan suntikan.

aku tak pernah fikirpun risiko semua ubat neyh walaupun aku tahu kesanya lagi so aku tak boleh nak cerita lebih.

maybe next entry aku cerita pasal Dangerous Drugs wakakaka. 

2 comments:

mezah said...

Saya pun Ada telan ubat benzhexol untuk Parkinson ¹² thn dah mkn ubat ini

akmal said...

owh ubat artane tu warna kuning dulu doc bagi saya ubat lalok diazepam warna biruyang masuk paper hariam metro mat rempit ramai lepas gian telan ubat tu ubat tu sebenarnya ubat tidur kalau terkena penyakit insomia

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping