Friday, July 14, 2017

Di sanubari masalah sendiri..

Maafkan aku kerana ini mungkin akan menganggu gugat kedamaian  ketenangan serta kebahgiaan aku tika ini namun aku harap ia meratakan sinar mata pembaca menatapi cerita ini ke penghujung bicara,

Hanya melebarkan sebuah pengertian bahawa aku masih mengigati dan menyayangi mak saat ini

Kalau dapat aku anyamkan kembali kerap apa yang berlalu. Ah... Masakan saudara mara aku lupa. Tergamak kah aku menghancurkan tembok hubungan antara keluarga dan saudara mara.

Adakah maksud marah dengan persoalan ini ataupun persoalan ini di ajukan untuk membuat kan aku gila. Tidak.

Bagi orang lain tentulah seronok beraya bagi diri aku  macam biasa juga hari - hari pun terpaksa berkerja apa boleh buat.. Ya tak?serba serbi segi urusan hal mak dan aku rumah dan kerja terpaksa aku handel

Mungkin bagi saudara mara aku sudah lupakan kekadang di rumah ada saja angkara yang terjadi.

Ketika baik nampaklah hati semakin tawar terhadap diri aku susah benar untukku ceritakan.

Sekali lagi malangnya saudara mara aku merasakan sikap aku semakin buruk sejak dari kejadian hubungan saudara mara aku semakin renggang

Perasaan aku amat terganggu sudah lebih dari itu aku alami tapi tak usahlah di huraikan di sini. Nanti jemu pula menatapinya ya.... Tak?

Mak dah semakin sihat kesan bengkak pun dah hilang sudah seminggu mak ke surau semula sembahyang solat subuh.

Tidak ada apa lagi yang hendak aku perkatakan memadailah dulu andai aku yang berpenyakit gila dalam keluarga aku berlainan dari semua.

Aku lesu juga berfikir masalah yang berkumpul di sanubari. Kesepian di rumah sentiasa bersilih jiwa seniman dan bukan juga  boleh berperap  lama kekadang aku sengaja bermain muzik gitar dan bernyanyi bagi mengembirakan diri.

Aku tidak bersikap akan acuh tak acuh  terhadap sikap mak yang tidak sihat.

Aku ingat menolong berjasa kepada mak adalah balasan kepada mak menjaga aku sejak dari dalam kandungan. Dengan berat hatinya bukan aku terpaksa berdalih kepada mak menyakinkan mak supaya tidak mak bingung.

Kalau aku sendiri tentulah terluka hati mak dan saudara mara bila aku katakan jangan anggap aku keluarga kepada maklong dalam telefon tadi. Apalah daya aku tidak ada pilihan lagi maklong pun ada kata tak mahu balik ke kampung dan tak tak payah telefon. Masalah -masalah yang menghantui perasaan ialah salah faham.

Semua sebenarnya inginkan aku memenuhi berjaya untuk masa depan sebenarnya aku berterus terang kecewa kerana sangat berharap sedangkan aku sendiri belum tentu fasa aku menepati segala tugasan sepenuhnya.

Aku dah lekok tiada sebab untuk mencuba kerja lain kebiasaanya mencukupi had  (kos) pembiayaan.  Walaupun pelarasan ada perubahan pada mak.

Akhir kata jangan jadi seperti aku yang bermasalah.

Sekian. 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping