Monday, October 30, 2017

Something tak betul... Ya ke?

sebelum aku merungkai isi2 misteri nusantara ni, aku nak tnya sket.. sapa kat sini yang penah rasa, bila dok sorang2 ada mcam benda dok usha atau dok tengok? mesti rasa seram sejuk, x snang duduk, rasa mcam nak lari, meremang bulu tengkok, dalam hati baca ayat Kursi. Btoi dak? kalo btoi bguih, aku pon slalu rasa camtu..
Aku nak cita la sket pngalaman aku, aku da lama da rasa tp aku bt donno ja sbb kita xleh nak nafikan adanya makhluk ghaib mcam jin dan syaitan ni. Firman ALLAH :
“(Dia adalah Tuhan) yang mengetahui yang ghaib. Maka Dia tidak memperlihatkan kepada seorangpun tentang yang ghaib itu.” (Al-Jin : 26)
Dalam al-Quran pon ada surah yang bernama surah al-Jin.  bermakna kewujudan jin mmg xleh nak sangkal lg.. Sapa yang dok pertahan kata makhluk halus x wujud, mai aku nak tampaq muka dia.. Dalil pon dah ada, lg mau bangkang?
dan aku nak bgtau, HANTU tu x wujud. semuanya adalah jelmaan jin yang nak kacau kita anak cucu nabi Adam. golongan2 jin ni la yang menyerupa jd pontianak, langsuir, hantu galah, jerangkung dalam almari, hantu raya, pocong. Aku mmg xleh dgaq kalau orang ckap, “hantu tu sbnaqnya roh-roh org jahat yang dah mati”. Come on, kalo xtau, usaha cari ilmu, jgan dok buat dalil sndiri.. ni sedikit sbnyak pendapat pasai roh dari ulama’2.
Ada ruh yang ditempatkan di ‘Illiyyin pada daerah yang paling tinggi
iaitu ruh para Nabi,
  Ada ruh yang ditempatkan di dalam syurga seperti ruh para Syuhadak,
  Ada ruh yang ditempatkan dipintu syurga,
  Ada ruh yang ditempatkan di bumi,
  Ada ruh yang berada lapisan terbawah dari bumi,
  Ada ruh yang berenang dalam lautan darah (sebagaimana dilihat Nabi
s.a.w. dalam   peristiwa Isra’ dan Mikraj).
sumber : http://www.mail-archive.com/mymasjid@yahoogroups.com/msg01883.html
Aku x jumpa pon pendapat ulama’ yang mengatakan, bila roh org yang x beriman mati, jd hantu. kalau ada, tlong bg kat aku pendapat ulama’ tu. So, conclusion yang aku bleh buat kat sini, jin menjelma jd rupa paras yang buruk+ngeri untuk menakutkan manusia. Jin ni kebanyakkannya jahat, hampa bleh tgok sndiri org melayu buat crita, Jin-Notie(aku xtau btoi ka dak ejaan). mmg org melayu sndiri dah describeperihal jin ni.
Jin sgt suka kalo manusia buat benda2 bodoh dan khurafat. contoh mcam jumpa bomoh( yang perubatan dia bkan cara Islam), mintak no ekoq, puja kuboq, mandi bunga, etc. kalo sapa2 kat sini yang penah buat camtu, percayalah, jin dah tepok tangan kat hampa. siap lompat2. Dan dari ayat yang selalu aku dengaq, “sebaik-baik Jin adalah sama tarafnya dengan sejahat-jahat manusia”.
So berbalik pada topik. aku pnya kes bab rasa macam kena perhati ni, len macam sket. Aku ni penakut skit orgnya. Iman nipis lg. tmbahan dengan mentaliti aku dari kecik pasai hantu2 ni. Orang tua2 slalu pesan, jgn blik waktu senja nnt kena sakat ngan hantu. Pesanan tu mmg betoi, waktu2 maghrib tu waktu dimana jin dan syaitan berkeliaran. Tp kdang2 salah tafsiran tu buatkan kita jd lemah. takut hantu, takut tempat gelap, takut kuboq, takut pokok besaq.. Adeih! aku dah melekat dngan mentaliti tu.
Aku try nak buang rasa takut, tp susah. Ya Allah, bantulah aku hamba-Mu yang lemah ni. yang paling pelik, time solat paling bnyak rasa camtu. Biasa la aku kdang2  pkui 12, baru nak solat Isya'(ampunkan aku ya Allah, aku slalu leka dalam ibadahku). So pham2 lah, kalo kat kg,family aku suma dah tdoq dah pkui 12. Sunyi sepi la rumah jdnya. ok dah mndi suma, ambik wudhu’, bentang sejadah, niat and angkat takbir, “Allahuakbar”. tiba2 rasa mcam ada org berdiri kat belakang. tak ka ngeri? terpaksalah aku batalkan solat tu dulu, istighfar bnyak2. pastu dalam otak dok pkiaq mcam2 bnyangan Jin yang penah aku tgok kat TV or wayang(kredit untuk David Teoh dan seangkatan), cerita2 seram (special thanks untuk pencerita2 bebas) dan yang penah aku nmpak sndiri (terima kasih jin ciptaan Allah). Adeh! berat kan masalah aku?
Teringin aku nak jd berani mcam pakcik aku, bg aku dia x tkut lngsung golongan jin ni. Takut pakcik pada Allah semata2. semua ni ujian Allah untuk aku. mau xmau aku kena beranikan diri, letak surah Yasiin tepi sejadah, ambik wudhu’ balik, habiskan solat. Taraf kita as khalifah kat bumi ni jauh lagi tinggi dari jin. xperlu kita untuk jatuhkan taraf kita untuk takut kat depa. Aku akan try lg untuk jd berani.  Maybe smpai thap kalo jmpa jin, aku yang sergah dia, insyaAllah.
So hampa suma camna? ada bran?

Mcm  lagu iron maiden yg aku selalu jamming KT umah don't look to the eyes of stranger Dr album virtual x tapi emp aku rosak dari bulan puasa hari tu lagi belum di baiki lagi cuma headphone saja boleh dengar power tarik p headphone sbb hari tu aku ingat kan tak nak ganggu jiran tapi tergugat aku. 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping