Saturday, July 24, 2021

Usaha bisnes go to belajar


Aku hairanlah aku terima duit raya haji pada hari raya hari tu fist check di mesin ATM hanya RM80 



Sebenarnya kerap kali berlaku macam ni. Apalah nasib ku.


Cerita lama  pasal duit ni kan buat saya pening fikirkan tentang pertanyaan keboleh capaian yelahkan dengan duit boleh saya sambung belajar dan jelaskan yuran pembelajaran sambil adakala support kerja di bidang pelajaran yang saya ceburi.di samping alaun semasa.



Sebenarnya income salesman saya semasa tahun tamatnya tahun 2001 dalam slip gaji sebulan hampir kepada 4 K saya terpaksa resiened dan terima tawaran belajar sains computer




Jika di fikirkan tentang masa depan dan masa lalu tak tahulah megenai duit mak saya sangat.

Seterusnya teruskan belajar selepas SKM dan MLVK dan seterusnya teruskan belajar




Asas Networking DIP sains computer setidaknya saya sambung belajar di kolej Ipoh dan politeknik permatang pauh tapi saya tolak selepas belajar



Tamat DIP sains computer  straight nak sambung belajar sebab kos loan terlalu membebankan.

Entahlah asyik duit duit

🙏🏻

Lebih berhati hati .

Saya Stay organised at all times.

Duit belanja masih ada. 

Duit ada. 

Duit saya ada.

Duit yg ada jimat..

 Jgn guna duit simpanan Duit bantuan pun dpt

Ini cara baik urus kewangan peribadi supaya tak terbabas belanja harian dan bulanan.

 Kalau belanja lebih dari pendapatan,  baki negatif.

 Ingat gaji tetap. 

Bantuan, sedekah, zakat dln adalah tidak menentu. 

Saya kena urus elok elok supaya belanja tidak melebihi pendapatan.

Kalau belanja lebih dah tentu kena korek simpanan atau pinjam atau minta saudara bantu.

Kehidupan aku  dan Mak  lebih baik dari ramai warga kota.

 ...jauh..

Belanja makan Man dan Maksu mungkin

nasi masak sendiri.

Aku bukan hari hari fikir duit duit duit....

Aku perlu Belanja yg perlu!

Aku di dalam keadaan sekarang pulak bantuan sanak saudara. 

Apa apa bantuan dari kerajaan pun hanya sementara.

Aku nak jual gitar aku dah tawar hati nak main gitar

Bukan apa aku fikir sekiranya aku di dalam sebuah bilik tertutup rapat tak adalah masalahnya jikalau aku di sebuah bandar moden buzy melody tak apalah tak ada masalah.

Nanti maklaikat tak mahu tolong aku.

Makan hati ulam jantung.




No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping