Saturday, November 19, 2011

kawan don't be lawan

Jam pukul 1.00 pagi ... dah seminggu lebey kurang aku tak mengupdate aku nyer blog. Tetiba tak tentu hala.Apa aku nak buat nih? hari nih cam takde mood. Keje kat rumah banyak, bila le siap suma leh ler relaks.

Kebaikan aku suka sangat disalah erti kan. Panjang la kalo aku nak citer tapi aku cerita gak.Kawan aku ada puak-puak : aku takde puak ... cuma puaka jer. Hahaha, aku malas la nak berpuak ~ aku kawan ngan semua orang Aku sorang yang positif ... aku anggap semua orang baik, so aku kawan ngan semua orang, dan so far, yang aku tahu ... aku takde cari pasal ngan orang, dan aku rasa takde orang pun yang nak bermusuh ngan aku.

Even dengan musuh puak puaka yang aku join nih pun aku kawan jer sebab kenapa aku nak bermusuh pada orang yang tak buat pepe kat aku kan? Sangat bodo la kalo aku tetiba nak marah/sombong tak tentu pasal. Ini suma hanya akan menambahkan aura negatif pada aku.Oleh kerana itu, aku dianggap tidak berpendirian kerana aku dilihat seperti ahli puak yang cuba menikam puak sendiri.

Tatkala ini aku rasa macam di permainkan. sebab aku jenis manusia yang tak kisah nak tolong pepe yang kawan mintak. Tu yang aku selalu cam bosan tu. Tu pasal gak aku amik langkah selamat ngan kawan jer ngan semua orang.Marah memang buleh marah ... kita manusia biasa.Tapi kalo simpan marah, itu tandanya tak redha. Biarkan je la pepe yang terjadi tu sebagai cabaran hidup.

orang kata kawan di waktu senang ramai yang hampiri,kawan di waktu susah payah nak cari,itulah lumrah alam di muka bumi neyh.Mak pula cakap ni hang la neyh ada apa2 orang mahu la datang cari hang satu hari kalau hang dah tak ada apa2 orang pun tak mai cari hang.jangan harap la.memang betul pun,isk aku hairan perangai orang yang macam tuh...semuanya untuk kepentingan diri sendiri,klu nak minta tolong sikit pun payah.diorg ingat kat aku semua diorg boleh dapat,klu diorg datang ke rumah aku mesti ada hajat yang tersirat pasal ada benda benda kat aku,klu dari diorg apa pun tak dak apa-apa pon.aku tak kata semua kawan2 aku mcm tuh cuma ade yang berperangai macam tuh

Yang penting, musibah yang melanda tu amik ler iktibar. Mungkin betul salah orang lain. Tapi mungkin jugak sebab kita yang alpa dan mudah lupa nih yang suka kata orang lain yang buat salah kat kita. Terima je keadaan itu dan sentiasa la berterima kasih di atas pengalaman yang diberikan

Bukannya senang nak cari kawan yang baik .Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik .Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawan baik nya.Kawan yang baik tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baik nya.Sebaliknya kawan yang baik lah yang paling banyak membantu kawan baik nyauntuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baik nya untuk membuatperkara yang buruk dan sia-sia.Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untukberbuat kebaikan.Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedihatau gembira.Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkankepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baik nya untuk sentiasa beradadisisinya.Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baik nya untuk berkawan dengankawan yang baik .Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baik nya mempunyai ramaikawan baik , kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baik nya.Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaankawan baik nya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baik nya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baik nya., bukankerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada kawan baik nya.Dan kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik ...kepada kawan baik kita.Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik...!!!!!

Kenapa tetiba aku tengok jam dah kol 3.00 pagi? Hohoho sangat panjang tazkirah sabtu aku nih. Apa pun, apa yang aku bebel nih adalah lahir dari pengalaman aku sebagai manusia yang asik menolong kengkawan.Takde niat nak singgung sesapa, takde niat nak bikin aib sama itu kawan-kawan.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping