Saturday, June 22, 2013

Baiki Komputer (power Supply)



sudah 3 hari aku terhenti kerja sapu cat di rumah semalam tengok desk CPU kawan punya dengan harapan dapat berfungsi. selepas dia bagi RM70 suruh pergi beli barang POWER SUPPLY rosak .aku bangun pagi td dan terus pergi kedai komputer cari Power Supply FSP 200V - 60 SV Spoil je aku nak published entry ni.aku cari tak ada kalau ada kena oder.so technician tanya aku "ada bawa Power Supply tu tak?" kalau ada boleh repair biasanya RM60 lagi murah dari beli yang baru lebih mahal harga mahal.aku cakap nanti nak tanya tuan punya komputer dia setuju atau tidak kalau dia kata boleh saya bawa power supply tu petang nanti.


Aku pun call tuan punya komputer dia cakap "ikut suka aku lah kalau aku rasa boleh buat sbb kalau RM100 ke atas katanya tak payah." Terpaksa aku tinggalkan dulu kerja sapu cat rumah hari ini lagi.selepas aku pergi ke kedai nak hantar power supply utuk repair.technician tu tak ada  yang ada staff kerani kat situ cakap sekarang kami tak buat dah repair power supply.aku pun terkejut dan bagi tahu pagi tadi technician ada cakap boleh hantar repair dia pun call technician tu pastu dia cakap boleh harga nanti diorg inform sbb. nak tengok kompenen mana yang rosak nak ganti yg baru.Selepas tu aku tanya harga mcm mana nak ambil resit atau form.kerani tu cakap biasanya kami ambil harga repair RM80 lagi sekali aku terkejut,aku cakap pagi td technician tu cakap dalam RM60 sahaja repair power supply kalau servis komputer RM40,kerani tu pun cakap tak apa harga nanti diorg inform bila siap nnt diorg call aku dalam tempoh seminggu macam tu,



I told u kalau komputer tu hantar kat kedai tukar barang apa semua dalam RM200 lebih baru ok yela cuba kira neyh:-

1.CD ROM kejap ok kejap tidak kena tukar DVD ROM RM95 dengan SATA RM25.tuan punya cakap dah tak ada bawa masuk dalam pendrive la so before this aku buat macam tu sampai hard disk aku hari tu rosak..tukar yang baru...so semua program instal dalam komputer aku lepas tu masuk dalam pendrive masuk ke komputer dia tp tk semua yang boleh sbb dia perlu setup dari CD gak.

2.SERVIS- RM40

3.REPAIR POWER SUPPLY-RM60

TOTAL CARCHGE : RM 210

KOS aku buat RM70

UPAH aku cuma amik duit minyak motor je dan upah sepuluh dua.

Nasib baik aku dulu rapat dan berkawan baik... ambo tak kira punyo.just tolong bukan buat benda jahat der.aku harap power supply ok dan nnt komputer kawan aku berfungsi la nnt..

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping