Friday, June 24, 2016

Harta + Bahagia

Assalamualaikum W.B.T

Aku xtau la apa masalah enjin dalaman bdan aku, susah gila aku nak tdoq malam ni. Guling sana, guling sini, pusing sana, pusing sini pon xleh tdoq g. Haih. Imsomnia ka apa.kalau aku makan ubat macam tu la tadi baru makan ubat sebab aku naik angin tadi di sebabkan kucing aku berak isk dah brapa lama aku try nak ubah waktu tdoq aku ni, tp xleh. So sbb aku xleh tdoq, aku rasa elok la aku menulih satu bab, so esok aku tulih satu bab saja. Tak la penat sangat otak aku nak pkiaq. Komitmen kena jaga beb! Haha. Walaupun readers sket, yang sket tu la kena jaga. Xdak yang sket tu, aku macam menulih dalam Microsoft Word ja. Sndiri tulih sndiri baca. Haha.

Aku tiba2 teringat seorang kawan aku ni, dia kata kat aku, “aku belagak macam anak orang kaya tak sedar mak tu kerja kilang orang susah ni,harta tak cukup. Mesti ada orang terpikiaq, la, aku ni apa. Cita pasai belagak macam orang berada lg.No, artikel ni bkan pasai berlagak. Aku nak crita ketakutan dan mentaliti org Islam la ni, yang takut jd miskin. Lalu depa ni pon kerja la dengan sangat2 kuat untuk mencari duit, dengan harapan nak jd kaya.ada jugak cakap aku nak glamer kat laman sosial.

Bila kawan aku tu kata kat aku camni, aku tak direct jawab. Tp aku dpat idea untuk tulis post baru. Awat, kalo ada duit banyak, confirm2 hidup bahagia? Kalo orang miskin sakit buat macam cara sakit, confirm laki xleh nak jaga atau jeles sebab aku tak bekerja? Aduhh. Zaman skrang kita dah terlalu mendewa-dewakan duit. Kita pkiaq, bila ada duit" semua bleh buat. Tp tau kah kita siapa yang sebenaqnya  yang bg rezeki?

Allah yang sebenaqnya bg semua kat kita. Rezeki, bahagia, duka, semuanya adalah kurniaan Allah S.W.T. Bukannya duit. Orang zaman ni,bila pikiaq adik beradik atau saudara mara ngan orang berjaya orang yg kaya, semuanya jd senang. Semua jd bahagia. Salah. Btoi, kita kena berusaha untuk cari rezeki, tp Allah la yang bg rezeki.

Ayat yang paling common slalu aku dengaq, “awat orang lain berusaha bekerja kenapa aku tak boleh?”.harap duit bantuan belas ehsan orang saja diri sendiri tak nak berusaha duit titik peluh sendiri lebih berkat Sbb apa slalu ayat tu kluaq? Sbb aku yang nak keja tapi tak tetap, xpndai dan sebagainya cuba try telan ubat aku tengok sah 2 hari 2 malam pengsan di tempat tidur orang macam aku tolak tepi lah dah sakit sebab itu lah aku tak kejar harta dan tak ada teman wanita aku tak mampu bercinta aku hanya mampu cintakan tuhan cinta wanita ni maksud aku berkeluarga.Orang cakap aku rugi masa depan aku tak boleh tengok dunia tak tahu macam mana kalau aku berkeluarga hidup aku akan bahagia.bagi aku tidak lagi serabut adalah hendak2 aku jadi sakit lagi masalah

Tp taukah kita yang Rasulullah sndiri pon miskin? Harta yang Nabi ada, hanya la sehelai selimut yang bleh dilipat. Kalo musim sejuk, Nabi pakai selimut ttup badannya, kalo musim panas, Nabi buat selimut tu jd alas tidoq. Tp adakah Nabi tak bahagia dengan isteri2 Baginda? Kadang2 Nabi berpuasa kalo takdak makanan untuk dimakan.

Ubahla mentaliti kita ni, jgan dok anggap dengan duit kita bleh dpat semua. Mesti kita penah dengaq, harta tu daki dunia. Dalam post aku “Dialog Dengan SYAITAN“, syaitan sendiri kata, barang siapa yang cintakan harta, dia bukan dari golongan yang ikhlas. Cinta harta jugak adalah satu dari dosa besaq. Tu syaitan sendiri mengaku kat Nabi Muhammad S.A.W. So letak dalam otak, yang harta bukan segalanya. So kepada kawan aku yang kata camtu aku tu, ni la jawapan aku untuk ang.

Tp aku heran sekarang ni, semua  benda mahal gila2. Haha, camna aku nak sampai masa depan sekarang pun sudah macam ni. Tu tak masuk belanja lagi. Ahahaha
“Biaq miskin harta, jngan miskin budi bahasa. Biaq xdak duit, jngan xdak harga diri. Biaq miskin dunia, jangan miskin AkhiratAssalamualaikum W.B.T


No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping