Tuesday, June 28, 2016

side untung dibulan puasa

Ok aku rasa mlam(dah pg dah Shaikh) ni aku nak tulih pasai megantuk. Aku dah berpuluh tahun dok kat rumah, syurga untuk aku tinggal bersama mak.Aku bukan nak condemn orang yang megantuk tp bila hampa dok Kampung, hampa akan boleh tgok, even orang luaq tak tahan kat rumah. Contohnya ada seorang teman di utara dulu, kat rumah aku, kalo aku tak silap. Cara orang yang hot ni macam2, ada yang duduk tepi jalan,bwah pokok santai sambil angin sepoi2 ada yang main music macam aku. Senang cita bnyak la cara orang bosan ni.

Malam ni aku bkan nak crita pasai “boring”, tp aku nak crita pasai bulan baik. Dari banyak pihak, aku dengaq ada orang buat untung dengan bulan2 puasa. Ada sindiket yang “meyeludup mercun” di kedai2 makan kat ibu kota. Then bila dah setel “task” depa, akan diangkut naik kenderaan. Aku xtau la, aku x nampak aku teringat kes kawan aku 4 tahun lepas cik kri kawan aku berkerja sebagai tokey getah scrub syarikat keluaraga ayahnya di mana tak payahlah aku bagi tahu dulu kes nya kena belasah dengan kastam sebab seludup mercun di sempadan sampai masuk paper sinar beliau seorang OKU tapi di anayai seteruk itu hanya kesalahanya menyeludup mercun.tapi beliau tetap lawan sampai ke putera jaya berjumpa adun naik makamah kalau tak silap aku sudah 3 kali dan kes beliau menang utung gantirugi dan kawan aku amir pula jiran dia report menjual mercun tanpa permit habis semua kena rampas tapi amir rugi berniaga

Tp bkan semua camtu. Ada yang btoi2 perlukan duit untuk isi perut depa yang lapaq, ada yang perlu duit untuk sara hidup or dialysis dan macam2 lagi treatment. Kita xbleh la nak anggap semua orang yang mencari keuntungan ni ada sindiket, tak elok buruk sangka kat orang len. Yang paling penting kalo nak complain ni, hati kena ikhlas. Kalo kita mampu, kita bagi. Kalo dah xdak nak buat camna kan.

Jgn kita buruk sangka, kata depa ni mmg ada sindiket ataupun saja nak ambik kesempatan atas “kemurahan hati” kita. Orang2 yang berusaha mencari duit dengan hati ikhlas ni banyak kelebihan Allah bg kat dia. Allah S.W.T tak tgok brapa jumlah yang kita sedekah td, tp ikhlas ataupun tak. Kalo kat stiap sorang pemintak sedekah tu kita bg RM50 ringgit tp asyik dok ungkit siang malam buat apa? Sabda Rasulullah S.A.W :

Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad dijalan Allah dan ibarat orang solat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka.
(Hadis Riwayat: Imam Bukhari)

Dari satu lagi hadis yang aku igt, sapa yang mudahkan jalan untuk sedara sesama Islam yang len, maka Allah akan mudahkan urusan dia. Jd bila ada orang mintak tlong kita, ambik peluang, TAPI hati kena ikhlas. Kalo hati tak ikhlas mmg tak guna sedit pon(ayat Utara), tp anggap depa ni “peluang” untuk kita beribadat di jalan Allah. Macam aku kata td, bkan semua ni ambik kesempatan, ada yang btoi2 perlukan sket simpati kita yang mampu ni untuk alas perut.

Aku pon dah mula ngantok, harap2 percubaan untuk tdoq kali ni berjaya kot sebab letih harini Haha.
nak harmoni dengan patung2 kat dalam bilik aku ni ha

Inilah Anak Harimau Malaysia Yang aku dapat hadiah dari pesta P.Pinang menang tuju dart kat belon 2 tahun lepas

haha Patung Anak Ikan YU yang selalu buat kucing-kucing aku lapar amacam ganas tak Harrrggh,harrrrggh tapi stil cute tomey lagi tu

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping