Friday, November 25, 2016

aksesori gitar

Mari mengenali aksesori gitar aku.

Hampa jangan cik pompuan je ada aksesori, encik gitar pon ada taw. Banyak aksesori gitar neh. Antaranya pick, strap guitar ( kowt ), capo, tuner. Bagi aku capo and tuner sangat – sangat penting. Pick tuh aku tak galakkan kalau tak reti nak kawal sound. Because, bunyi dia sangat bising, lagi – lagi kalau gitar korang tuh seakan – akan seperti bunyi untuk 12 tali gitar. Capo neh pengepit tali gitar. Menarik juga sejarahnya. Carik dalam wikipedia. Kalau ada yang request, baru aku cerita lagi dengan lebih menarik. Capo penting kalau korang nak main lagu Mat Salleh, sebab diorang memang banyak gunakan high tone, lagi – lagi kalau ada peminat rock.Lagu dia kebanyakkan menggunakan Lupa, 1 lagi fakta mengenai pick ialah, kita guna ketika hendak plucking. Apa tuh plucking? Sebentar lagi kita akan belajar. Strap gitar tuh tali gitar yang kita guna untuk gantung di badan. Tuh dalam RM10 dah boleh dapat. Susah – susah, korang buat je sendiri, habis cerita. Ada banyak lagi aksesori gitar neh yang lain – lain. Aku cuma cerita yang penting – penting je. Harga? Erm, lupa plak nak cerita. Pick neh, dia jual dalam paket, 3 keping mungkin dalam RM5. Kalau capo, daripada harga RM30 – puluhan ringgit. Kalau tuner, hari tuh gua usyar, tak silap, daripada RM60 dah boleh dapat. Tapi tak tahu plak accuracy dia macam mana kan? By the way, korang dah besar, bolehlah memilih. aku beli tuner dalam RM42 lah yang aku katakan tuh, capo gitar. capo aku macam neh lah. tak rugi pon mengeluarkan lebih belanja, nanti korang juga yang puas.



neh dia gajet gitar, ATT- tank 20 (distrotion & delay) RM 160 ,FAB Metal RM 91 untuk dapat bunyi yg lebih garang dan ranggup mcm biskut cicah kopi o hahaha yang membolehkan kita tk puas dgn gitar erk?? Cable  ROHS guitar support gajet RM 30 ada modal boleh tambah lagi gajet guitar heheh


neh headfhone  casio gitar.aku beli dgn harga RM65 dahulu kala, takdala ganggu jiran -jiran kekadang tuh sbb. Bunyi bising.


Neh pic RM 5 Dan capo RM 15 Serta machine putar tali guitar RM 7 klu tk jenuh duk Pula's tip tali sedikit yg di lilit lebih baik bunyi Serta kualitinya.

Ada lagi tunner aku tu yg penting aku update sebelum no, polish lemon buat cuci fret gitar dari berkarat dan kotor dan satu lg spray anti karat buat srrvice gitar dari short bunyi ,player buat cut tali lebihan DLL.tkyahlah aku taruk pic kat sink korang pun tahu kan.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping