Tuesday, November 8, 2016

Andai INI jawapnya

Aku nak berkongsi pengalaman..mungkin cerita aku bunyinya seperti aku redha dgn ketentuan.

Mak sudah uzur, dan megidap pelbagai penyakit tinggal bersama aku yang OKU di kampung  bersama 2 beranak.

Mak sudah tidak mampu bekerja (70 tahun) dan tidak larat buat kerja rumah, n disebabkan itu aku seorang membantu dan menemaninya di rumah. Sebagai anak lelaki tunggal mak nyata lebih rapat dengan aku. Mungkin kerana kami sama2 kami lebih memahami dan prihatin tentang keperluan antara satu sama lain. Walaupun selalu bergaduh.

Selalu yg menjadi persoalan ialah bantuan kewangan kepada kami.
Aku menyangkal pendapat aku namun ada juga yang sependapat dengan aku. Aku cuma tidak mahu beza RM150 ketika aku mula menerima bantuan menjadikan dulu dalam keadaan tertekan dan juga memerlukan belanja besar apalagi ia kegawatan ekonomi sekarang yang tidak menentu. 

Aku kadang2 kesal dengan diri aku(tidak semua) yg lebih prihatin dgn kerja rumah membantu keluarga aku dari mak yang selama ini sanggup berkorban apa saja. 
Aku bukan minta apa yang aku lakukan selama ini mendapat pujian melangit dr mak, jauh sekali mahu mendabik dada, kononnya aku yg paling prihatin dengan keperluan mak.Aku cuma menjalankan tanggungjawab sebagai anak dan mahu memberi yang terbaik utk Mak.
Aduhai...aku mengerti kehidupan berkeluarga menuntut banyak komitmen tidak kira kewangan, masa mahupun perhatian. Namun, untuk mak dan aku OKU ini, aku berdoa Allah dengan keadaan dan keperluan kami di kampung.. perlu diutamakan.

Aku tau, itu memang tanggungjawap aku tetapi aku juga harus sedar, tanggungjawab kepada mak juga tidak boleh diabaikan.

Kali ini bulan November 2016 selepas bulan lepas aku hantar borang kemaskini bantuan kebajikan sedihnya Dari 1hb November hingga kini Mak aku masih belum terima duit bantuan kebajikan macam mana nak tampong perbelanjaan meskipun keluarga makcik aku yg banyak membantu kami kali INI rasanya bagai terputus harapan dengan keadaan kami 

Esok kami akan me pejabat kebajikan bagi menanyakan tentang perkabaran bantuan yg tidak di terima kepada Mak aku
Aku sering beranggapan, 'tak apa, yang lain boleh belanja serta hulur wang, mak masih boleh makan'...Astagfirullahal azim...
Semoga Tuhan menduaiku..janganlah mudah melenting kalau aku yang memberi duit bantuan OKU aku untuk membeli beras untuk mak dan aku sendiri, sedangkan itu adalah hasil titik peluhnya dan kau hanya insan yg lemah. Mengertilah..kita juga akan tua. 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping