Friday, December 8, 2017

Saja Heboh ( BUNYI)

Aku dengan benda ala 'bunyi' ni memang sejak kecil lagi dah selalu terkena atau terjumpa.. Sebab tu kat kampung aku hanya betul dengan bunyi sahaja tok petua macam-macam kat aku kalo terjumpa makhluk Allah yang lain ni.. huhuhu.. tapi alhamdulillah sekarang my sixth sense dah tak sensitif sangat macam dulu.. kalo tak, haru gak la coz masa zaman universiti dan training dulu aku selalu keluar masuk hutan.. kan tu tempat tinggal diorang??? huhuhu....


tapi skrg ni, hidup aku kembali diselubungi 'bunyi'..orang fikir tak betul orang tahukah macam mana cuba duduk di tempat aku kalau rumah teres 70 an 2 tingkat yang aku duduk di penang ni terletak di kawasan yang strategik dan dah fully renovated.. sejak mula duduk orang lain bersikap dengkel dengan aku masuk rumah ni hampir berpuluh tahun yang lalu,yang ada tuh orang baru datang la belum kenal buku dengan ruas memang aku selalu terdengar bunyi dan bunyi batuk bersin.. tapi aku anggap itu hanyalah bunyi dari rumah sebelah since jiran sebelah ada anak lelaki.. mungkin hobi dia kot  time saja dan lepas tu benci bunyi bila aku tak kalah dalam hidup der.. hehehe... boleh kata selang 2 atau 3 hari aku akan dengar bunyi tu... selain tu, semasa aku masih belum bergerak sendiri, ada perkara akan meragam bila nak di rumah yang terletak di tingkat atas.. especially bila time bapak dia ketua kampung kot...

siap melalak sambil mata merenung ke satu sudut siling rumah tu... aku pun naik seram tengok dia menangis.. biasanya kalo jadi macam tu, aku akan bawa turun dia ke bawah... bila dah ada di bawah, dia pun dah ok skit... kekadang time husband wife, aku tak ada macam tu  yassin guna galaxy bumi manusia tak faham-faham asal usul punca kenapa last2 nak hempas bunyi dekat aku sambil melayan kekadang aku buat main-main saja.. ilang skit perasaan seram tu.. last2, sekarang ni semua orang duk betul dengan bunyi tuh padahal diorang yang tak betul ja.. ruang atas dah jadi tempat persalinan... tapi disebabkan insiden macam tu jarang berlaku, aku anggap ianya hanya kebetulan dan kalo ada pun, 'dia' hanya menyinggah sahaja..nak bunyi setakat nak lepas lelah kat rumah aku


tapi beberapa hari sebelum kemarin, ada kejadian pelik oarng sahaja nak bunyi ketika aku cuba tunjukan papan tebal playwood kat rumah yang bakal projek nak buat meja dapur maklong jah belum siap yang buatkan aku terpikir balik pasal semua insiden tu... masa aku tengah pujuk tukang besi dekat bengkel kawan aku bang cik yang nak buat tu tentulah pakar bidang besi kawan aku juga si matt,katanya petangh haritu dia nak datang ukur ruang dapur rumah maklong aku tetiba  beminggu-minggu tak sampai-sampai datang tup-tup masa aku tiada modal nak buat dioarang bertanya aku cakap tunggu maklong balik nantilah hari tu aku tunggu nak buat hampa tak mai...ni duit aku da belanja tak ada modal nak buat...

dan sekarang maklong aku balik ke kampung ada satu suara yang tumpang sekaki panggil gagah nak bunyi bila maklong aku ke dapur aku menunjukan papan kayu sudah di beli tinggal kakaki besi belum tempah... siap berlagu lagi menyembur orang dekat bangsal!!! tengok sekarang kalau setakat nak tunjuk betul dengan bunyi saja yang betul baik tak payah dan kepala bapak plak tengah sedap je tido..saja ada otak nak kata suara orang yang lalu di jalan belakang tu pun memang mustahil sebab jarak tempat tido dengan tingkap/pintu dapur tu memang dekat dengan bangsal..kekadang aku rasa rumah aku tak ada dapur dan bilik air punya nak elakan dari bunyi-bunyi tersebut dan aku plak bukannya menjerit-jerit pujuk aku sampai orang kat luar pun bleh dengar.. abis, suara sapa plak tu?

seram aku jap tapi aku buat tak tau je walaupun jantung dah berdegup semacam...aku pun takde lain la kampung ni betul dengan bunyi sahaja la nak berbunyi-bunyi... itu yang buatkan aku bertambah buat derk je.. lepas insiden tu, aku datang kemarin plak bagitau langsung kat kawan pasal nak buat projek meja dapur tuh tu.. paham sangat dah perangai orang kampung yang susah nak percaya benda-benda nak tambah dengan bunyi ni...


lepas abis satu bab, insiden tadi aku  berulang ke rumah maklong nak taruk ubat mata pun dah tapi aku perasan sekali sekala ada bunyi tadi pun bunyi melintas semasa aku ke rumah maklong.. dan sekali tu ada bunyi cakaran di tingkap.. tingkap rumah jiran baikpun di surau dan takde lain tau telingga aku orang du batuk bersin berdesing hiaq tuiiih!!! perasaan tak ada kesedaran sivik yang sedang memerhati tu, takyah cakap la..

tapi aku still buat tak tau je dengan semua tu.. yang aku plak macam senang terkejut dan mata bulat je tengok kat sesatu tempat.. dan selalu demam malam sampai si pengasuh mak limah kata diorg ni macam demam terkejut je.. dan satu senja tu, aku then, sibuk panggil mak sambil menunjuk sesuatu yang betul kampung neyh betul dengan bunyi.. long time tu dah selalu bunyi, aku  tengok tv dediam.. buat muka malas nak layan.. elok dia abis tunjuk dan membebel apa ntah, bila malam tak larat letih dah nak tido dalam buaian plak tetiba tkejut sambil mata terbeliak tengok apa ntah belakang aku yang tengah sibuk menghempas-hempas pintu kereta piuntu rumah.. dan selang setengah jam semalam or so, selalu ada satu bunyi bergema dari arah sekitar kawan bersembang...ketawa di bangsal dan di sekeliling ... huhuhu...

aku yang tengah dok layan apa-apa pun kalau time solat aku berhenti tak boleh bercakap pun kalau ada benda nak buat dibuatnya...macam mana lepas orang balik surau aku pun admit ada dengar bunyi tu tapi bagi dia tu just bunyi begitu... tapi yang bestnya, muka dia tak confident langsung masa tu... cuak giler!!! siap g mencari mana punca bunyi... dia dok blame pada yang aku tahu aku terbaca buku reading and answer dari universiti oxford us bunyi tu sama ada di tempat best ke tak best ke perasaan kita tetap akan ada ...dan orang yang khiaaq tuiih tuh orang yang nak kerongkong dia berasa clear lega aku yang bukan pakar pysikologi pun tau bunyi tu bukan datang dari sana dan mana ada  selalu sangat ada bunyi!!! macam janggal le aku tak pernah dengar bunyi rasa orang hanya betul dengan bunyi????tapi aku tidak sama sekali


see. dia point out semua insiden tu mungkin berpunca dari gangguan jin.. sebab biasanya kalo bunyi  ni memang takde benda lain dah melainkan spesies dia.. Aku kemudian try search dalam internet pasal bunyi guli dalam rumah... biasanya, rumah yang ada gangguan jin ni, ada tanda-tanda seperti berikut;


Selalu kedengaran seperti bunyi
Kedengaran seperti ada orang mengemas atau menarik perabot di tengah malam
Sering nampak kelibat atau lembaga hitam di dalam rumah
Penghuni rumah sering merasa seram dan takut apabila berada di dalam rumah.


memang ada persamaan pun.. bila dah confident, baru aku story semua insiden yang pernah terjadi dalam tu kat bila dengar semua tu, baru le  ni buka cerita dia plak.. rupa-rupanya dia sendiri pun selalu rasa macam ada yang memerhatikan dia terutama ... bunyi orang batuk dan bersin dan bunyi hempas  pun selalu gak dengar..

tapi mcm aku gak, dia ingatkan budak rumah sebelah walaupun secara logiknya, ada ke budak lelaki yang dah  esp parents dia plak jenis alim skit.. betul gak kata  aku tu... huhuhu.. husband plak usaha tanya tuan rumah dan pengasuh.. menurut pengasuh, gangguan macam tu memang biasa la di kawasan kami tu... mungkin sebab asal tapak perumahan tu yang dibangunkan di kawasan hutan berpaya yang jadi tempat tinggal spesies ni.. menurut pengasuh kak limah tu lagi, kes kat belakang rumah dia lagi ekstrem.. kena kacau dengan lembaga hitam, kena tindih tu perkara biasa.. last2, orang di belakang umah dia pindah ke lain sebab dah tak tahan diganggu... sampai dia depressed dibuatnya..


untuk nak tangani masalah kat rumah tu, sekarang ni aku dinasihatkan banyakkan bacaan al-quran dalam rumah tu.. kalo boleh, panggil orang baca yassin.. so, skrg ni lepas isyak wajib untuk baca al-quran dan yassin.. dan apa guna ada cd player, tablet, laptop, tv kalo tak digunakan untuk play ayat-ayat al-quran.. hopefully, lepas ni akan kurang dah gangguan bunyiyang kurang menyenangkan tangapan orang ni..

kalau mcm aku plak..anak2 buah belah mak aku yg tak leh ckp lg takut kt aku suka bertempik kalau dengar bunyi bunyi tuh...mak aku ckp dia takut kt jin aku hehehehe...jin kepala itam... hahaha... memang ada ciri-ciri le kot tu;)Tapi aku tinggal kat kampung. Bunyi tu datang daripada  berapa rumah pun boleh dengar? Last time cam kol 10-11mlm selalu berbunyi. So situation dia ni ada kaitan gak ke ngan makhluk ni.Dah lama dah berlaku sejak awal alaf baru sehiiingga sekarang..

kalau mcm aku orang selau duk bunyi macam mana???

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping