Sunday, April 22, 2018

Delima aku tapi tak ada kawan

kawan aku yang paling berguna buat aku. Sebagai seorang lelaki bekerjaya dengan mak yang perasan sibuk selalu tetapi sempat update blog, kawan banyak berjasa kepada aku.  Secara tidak langsung mengekalkan keharmonian rumah  aku dengan berkat doa BUNDA. Macam aku cerita sebelum ni, walaupun laki aku ni suka melepak kat kedai depan rumah minum air sebelum balik rumah, dia tetap nak makan di rumah, makan masakan experiment aku.

 Aku tak call dia wansparowongka, pasal dah agak dia kat mana.. Terpaksalah aku masak kalaudiorang nak datang rumah. Tak ada alasan untuk aku AKMAL. Memang jarang sangatlah kami makan kat luar  Wan, Amir dan  Shukor,Rahman,Md Asri,Ramli Tekak melayu memang  boleh nak telan kfc, pizza semu tu tak kenyang,MD NOOR YASIN. Walaupun dia jarang komen aku masak sedap ke tidak diorang talbiah kat Pondok Pak Ali Penatlah nak cari resipi  hari-hari kalau datang kena fikir apa nak masak..sudahnya aku experiment je.. sekali sekala bila dia tanya apa nama resipi ni? Itu maknanya berjayalah experiment memasak aku…

 Berbalik kepada cerita kuali ku memasak ni, kuali pusaka hitam besar gedabak ni  daripada nenek aku kat kat rumah ni dulu, , juga  Tawa tangis masa belajar dengan mak dulu,itu sebab aku segan kekadang saja masak bila aku buat mangkuk pinggan bekas aku ambil semua tak kena  kena leter dengan mak sebab mak aku accept ada benda yang dia tak makan banyak aku share dengan kat sini. Aku tak tahu kenapa sekarang dia menyepi… aku ada kawan ni, tapi aku macam hilang kawan. sorryla, memasak sambil jaga mak aku sakit bukan senang. Sangat mencabar. Walupun pun, susah Rai kan kawan. Aku pegang siraturahim Apa aku pegang  nak pegang. tak kacau ke mak? Sudahnya aku Tapi aku bersyukur sebab ada kawan macam macam gila-gila tapi selalu kenakan aku sindir aku?

Wan dan Yusop

Shukor Cendol

Pon

Ahli Pondok Pak Ali 15 tahun lepas aku yg berkulit hitam sekali berdiri di sebelah kanan

walaupun sekarang mereka dengan hal masing2 jangan kecil hati ek.. Adanya kawan ada modal ni, memang senang sikit nak masak, aku masuk je semua rempah ratus dalam kuali ni, tutup, lepas itu biarkan je.. Kalau  nak tahu ‘ikan bakar, hati sapa yang tahu’ aku guna masa bersantai nilah..senang guna kawan ni.  Dah masuk segala rempah,sempatlah aku releks sekejap..main-main dengan berjenaka ketawa bersama.  ,

bolehlah aku hilang sekejap penat aku dengan kawan dulu Aku juga rindu selalu kat diorang, fwens. Aku rasa sekarang ni agak mahal, walaupun bukan aku cari kawan nak makan Ikan. Kalau ikutkan aku, entah bila aku beli. Aku memang tak reti nak beli barang-barang dapur ni. Sejak jadi anak mak yang belikan ni kalau ke market ikut mak barulah aku ada minat sikit membeli barang-barang dapur ni.. Kenapa kawan menyepi? Aku ingat last aku jumpa dia malam raya puasa lagi. Masa tu aku tengah stress masih duduk asing-asing masalah kerja belambak, jadi adalah tak ada masa aku keluar lepak dengan kawan. Aku ada message diaorang beritahu aku stress, tertekan semua. Tapi diaorang menyepi. ada yang belum berkahwin ,ada yang tinggal rumah bujang mungkin juga dia rasa bosan dengan cerita hal rumah tangga aku.

Terasa hati ke dengan aku… asyik bercerita pasal  aku. Asyik cerita pasal aku..pasal masalah, pasal mak aku..  Lama-lama dia pun mungkin dah tak tahu nak cerita apa dengan aku. Nak komen apa pun diaorang tak tahu. Salah komen kan aku terasa, tukan laki macam aku. , mungkin lebih faham dengan perangai kaum lelaki ni. Aku pulak asyik tanya.. kau dah ada kenapa tak datang rumah ke? Mungkin aku tak sedar, tak sensitif. Aku doa biar dia dipertemukan kawan yang baik dari aku sebab diaorang sangat-sangat baik.

 Aku harap dia akan call aku bila dia nak kawan nanti, bila dia dah ada family mak bapak nanti boleh kita cerita-cerita pasal famaly kita ek,juga.. Aku harap korang yang belum  bosan lah baca blog aku walaupun tak tahu nak komen apa hal rumah tangga. aku dengan mak pun sporting je kan? Blog aku ni carian goggle nak tutorial kacang lupakan kulit. betulah kata maksaudara aku kawan aku semua tak berjenis Jadi kalau nanti korang nak kahwin, nak buat famaly sendiri bolehlah rujuk masalah aku. Jangan minta aku buat susah sudah, aku sibuk ada benda lain  famaly aku yang nak di utamakan dahulu.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping