Monday, April 9, 2018

Kari mungai

Assalamualaikum semua,  pagi tadi masa nak masak aku jenguk pagi tadi kat rumah ni.. rupanya dah ada yang boleh dimasak.. lupa pulak aku banyak masa kat rumah mak nak beli bahan basah aritu.. jadinya dah takde imenu best mamak. 
pokok mungai belakang sebelah rumah

Saksi Utama

terus laju kait buah masukkan dalam bakul dan basuh terus mak perisi buah  atas dapur sebelum solat maghrib..mandi tadi orang kat bagsal bunyi bersin aku ucap yarhamukallah siap solat elok tengok dah tunggu sejuk..sikit terima kasih mak.. alhamdulillah syukur dapat anak yang ringan tulang sentiasa sudi nak bantu walau dalam apa keadaan sekalipun.. 

aku pun laju-laju siang bawang semua dan menumis untuk kuah kari.. kali ni buat kuah kari mak kukur santan.. stail pekat likat macam kari mamak tu.. ada masam-masam pedak lemak sikit.. bukan santan nak letak tapi sebab bukan santan beli yang kotak besar satu liter tu  orang bagi jadinya rasa sayang pulak nak bukak.. kalau bukak kang gunanya sikit je macam membazir je.. yang lebih nak buat apa pulak kan.. tu yang akhirnya jadi kari santan pokok sendiri je la.. 

Sebenarnya mak aku silap masak dia buat kianat kat aku mak aku lupa tumis bawang so rasa tawar cair ceroi tak sedap sabar saja lah

siap masak  aku ajak mak makan.. orang yang paling gembira ialah aku.. dia memang selalu suruh masak kari gulai ni.. asal nampak je mak kopek kelapa mesti tanya.. "maknak masak kari ? ".. meh man tolong punyalah suka kan.. eh jom kita kongsi resepi kari pulak nak? lama dah tak tulis resepi.. kalau aku masak resepi aku sebegini



Kari Mungai ala mamak melayu

Bahan-bahan
7 biji buah kendur/mungai (panjang)(di perisi dikupas kikis kulitnya) 
4 biji Bawang merah
3 ulas Bawang putih
10 cili kering di kisar
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit
semankuk udang
Semangkuk kacang dal di rendam
Rempah tumis 4 beradik atau 4 sekawan ( bunga lawang, kayu manis, cengkih dan buah pelaga,herba campur jintan putih suku sudu teh)
1 pek besar rempah kari daging Babas

Air secukupnya
1 sudu besar pes asam jawa Adabi
Garam secukup rasa
Ajinomoto secukup rasa klu mahu
3 sudu besar minyak masak 
Daun kari 

Cara-cara
1. Panaskan minyak masak dan tumis 4 sekawan termasuk 5 helai daun kari tu dulu sampai bau wangi.
2. Kemudian masukkan bawang merah,  bawang putih,  halia dan kunyit yang dah dikisar dan tumis sampai naik bau.
3. Sementara tu bancuh rempah kari dengan air sedikit untuk jadikan seperti pes kari. 
4. Tumiskan pes kari dalam tumisan bawang dan rempah tumis tadi. 
5. Biarkan rempah agak garing dan naik bau. Jika suka boleh masukkan jugak serbuk lada merah. Tapi aku tak letak sebab dah guna kari pedas tadi. 
6. Masukkan air dan pes asam jawa adabi. Kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan garam dan Ajinomoto.kacang dal
7. Bila mendidih sikit masukkan buah mungai yang dah dikupas dan udang biarkan ianya mendidih sekejap dalam seminit dua. 
8. Masukkan daun kari dan matikan api. Sedia untuk dihidang.


oppps gelap sangat kat dapur siap bunyi lagi



haaa nindia kari gulai mungai ala mamak melayu


Biasalakan

tapi apa pun masakan ni berdasarkan pengalaman.. kalau kat rumah ni memang aku suka makan mungai.. rebus macam tu pun laku keras.. jadinya aku kenalah belajar sampai jadi sesempurna mungkin kan..  betul kata orang dari aku ni kita orang tua akan belajar banyak benda.. jap tadi pergi dapur snap gambar memang dah agak dah bukan tak tahu orang kat bagsal bunyi lagi, itu sebabitulah jam 6 petang aku dah berkabung bersiap untuk mandi menunggu magrib kalau tak mandi tak boleh mandi dan setiap malam tak boleh ke dapur itu sebab malam aku jaran dan selalu tak makan mahupun nak buang air kat bilik mandi pun tak boleh jugak kekadang tu.kat rumah aku diorang hanya betul dengan bunyi macam tu saja approve diorang betul hahahhahahaaha jangan geng 04,geng 06 geng 08 buat hal sudah dak pun raya hindu di buatnya tapi aku tak ke dapur lagi nak makan sampuk dek bunyi la katakan.





No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping