Tuesday, April 17, 2018

melihat kekurangan aku berbelanja

Bersilih pendapat bertengkar tidak sefahaman dan seumpamanya dalam kewangan aku dan mak aku adalah lumrah.Dengan perbezaan pendapat kedua-duanya sedang memproses minda dan peribadi utuk mencari titik rezeki persamaan.Bukan mudah tetapi bukan juga perkara sukar untuk mencari kewangan dalam kewangan sendiri.Tetapi awas jangan terlebih kerana semua perkara tidak sama selera akibat buruk juga.

Sudah jadi kebiasaan mengambil mudah tidak kuasa memimikirkan perkara remeh selain esok fikir nak makan apa,berbeza dengan kerja untuk keesokan dan waktu belum fikir lagi.Di sebabkan itu aku aku hari ini akan bercerita agar tidak di simpan didalam kotak minda yang susah awal bulan baru ini aku ada duit belanja RM 600 setelah 2,3 hari wang aku tinggal RM 200 sebeb mak aku suruh aku baiki motosikal kemudian aku terpaksa membeli makanan kucing yang sudah habis lebih kurang aku hanya beberbelanja RM 80 selebihnya habis bagi makanan kucing dan sebagainya.

Seperkara yang mahu aku kosongkan dengan perkara yang aku alami seekor ibu kucing aku tinggal di rumah jiran sustu masa dahulu kekadang balik makan di rumah kemudian mati meninggalkan anak betina dan beranak cucu kucing suka datang rumah aku dan aku beri makan lebih kurang 16 ekor kucing sekarang.

kedua aku terpaksa membelanjakan dua kali ganda modal mesin rumput bila anak jiran aku pinjam mesin rumput kelihatan di sini untung aku tak seberaba tak balik modal bila orang pinjam aku bagi minyak tuti,cable type,mata pisau,google,spark plug danalatan-alatan berkaitan dengan mesin rumput bila aku pula ingin memgambil upah mesin rumput aku terpaksa membeli lagi benda-benda neyh dan aku pula mengambil upah mesin rumput dengan harga murah.

ketiga kerana aku telah menghabiskan banyak wang perbelanjaan bulan lepas dalam perniagaan alatan memancing ikan perniagaan kami merosot teruk dengan faktor cuaca,orang ramai punya pendapatan gaji lambat dan dekat lagi 3 minggu nak sambut bulan puasa semua orang nak pakai duit memang tak masuk akal modal lebih kurang RM 400 dari Desember 2017 baki untung sejak kebelakangan ini hanya RM 160 banyak yang masih tinggal tak laku.

Dalam hal sejak kebelkangan ini aku pun menjual smartphone aku hanya beroleh Rm 60 membeli makanan kucing dan duit simpanan aku untuk payment insuran motor dan lesen bulan jun nanti juga turut habis sebab mak aku nak pergi kursus 2 hari intensif haji di ILP Kepala Batas sampai mak aku cakap orang suma sudah cucuk vaksin tinggal mak aku sahaja yang belum.aku sedih kerana belum cukup wang untuk mak menguruskan suntikan berkenaan aku pegang tangan mak perlahan-lahan dan kucup jarinya dan peluk mak erat-erat beritahu bersabarlah mak masih ada jalan penyelesaian dan aku beritahu kepada saudara mara dan adik beradik sms kakak lili sepupu aku untuk membantu dia cakap tak apa nanti dia masukan duit.sebab kakak lili beritahu segala urusan berkenaan TH beritahu kepadanya dan kalau tak ada duit beritahu kalau tak beritahu maknanya tak adalah.

Aku dengan mak aku sbenarnya malu dan segan nak beritahu sebab dia yang telah banyak membantu kami sekeluarga setiap bulanan mak aku menerima pemberian zakat darinya.

kerana itu pesan aku jangan terburu-buru berbelanja sedang perbelanjaan sedang meluap gunakan akal apa yang datangi setelah mampu setidaknya di pertengahan bulanan kerana tiba-tiba melonjak naik 100 persen duit kita habis macam tu sahaja.bagaikan mengaharap panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari
 berduit hanya seketika sahaja.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping