Saturday, April 7, 2018

kisah pekerjaan aku

:aku decide kerja kau sesuai dengan aku dan aku minat. Keluarga aku orang senang & aku biasa-biasa saja. aku survived.

cuba otak mak aku loading...kerja macam-macam seperti aku ...pernah pendapatn aku mesin rumput credit in handRM 750 then RM 800 bulan seterusnya RM900 dan seterusnya RM1000 dengan bermodalkan aset spenperbelanjaan RM 60-RM70 itupun habis belanja
Orang pandang aku as lucky anak tunggal seorang semua ada kot, sebab mereka nampak hidup kami nampak senang. Tapi orang tak nampak apa yang aku korbankan untuk dapat apa yang kami nak. bcz  need to work, to support my all my other finances.

 i support his decision fully kepada mak aku bila ada duit. Dia tak kisah, tak malu sebab dia tak ada duit kerja macam-macam aku. Antara kerja yang buat - jual dekat koperasi ikan dan alat memancing, ambil and the most heartbreaking job is buruh kasar a.k.a kerja rumah batu maklong dan aku dengan bayaran RM5 utk satu minggu of work.

Kisah pekerjaan aku mak aku kata aku kerja pun tak mahu,aku tak faham mak aku silap kerja pun tak mahu apa kejadahnya,mak aku mahu aku sepertinya kerja dengan majikan tapi aku kerja sendiri dengan belas ehsan duit OKU bekerja itu sahaja yang mampu aku buat dan lakukan membanting tulang luar kalau orang panggil ada kerja kalau tak tak ada dan dalam kalau aku kerja dengan majikan aku tiada masa uruskan mak aku,aku,rumah dan rumah maklong dan kerja lain Allah sudah atur rezeki buat kita

Pengorbanan aku? Tak sebesar pengorbanan mak. Kami sama2 support each other. Walaupun aku masih buat byk kerja online utk bantu perniagaan. I joined dropship, jual alat pancing, jual rod pancing and barang ikan (which is also my hobby).macam tahun lepas aku ada buat modal pusingan jual ikan hiasan aku Alhamdulillah aku dapat juga sedikit sebanyak duit poket to lighten his burden. Aku korbankan waktu rehat, waktu tidur and sometimes aku kongsi duit aku utk topap dan makanan kucing-kucing aku yg mana dia tak sempat cover. Ya penat, tp aku happy sbb dapat tlg mak sikit sbb aku tahu dia lagi penat kat rumah.

Kenapa tak kerja elok-elok ? Dengan kelayakanyang aku ada, kau rasa aku mampu kerja apa ? Yangg ijazah pun melambak tanam anggur tunggu kerja datang lamar. Ada juga apply banyak tempat tapi takde rezeki lagi. So aku buat dulu kerja yg boleh.

cuba tengok perbelanjaan aku neyh setiap setiap bulanan

CASH particular amount

Transport
Food
Entertement
Newspaper
paid raid
pet shop/veterinar
material aqua
mum need
paid bil
stock smoking

Orang selalu cakap macamni tapi orang tak pernah tahu apa yg aku lalui. Orang tak tahu macam mana aku menabung untuk masa depan padahal dah habis belanja, orang tak tahu macam mana aku menabung untuk shopping, orang tak nampak macam mana aku kerja utk cukupkan yang mana kurang.

Rumah tangga mana yg selalu happy? Mana ada, tp mak aku tak bertolak ansur, penyayang & boleh bimbing aku. Tipulah kalau tak gaduh, tipulah kalau tak pernah tak cukup duit, tipulah kalau bil tak pernah tak tertunggak. Tp  sllu ajar aku bersyukur dgn rezeki kami, sbb tu aku tak pernah rasa tak cukup. Kalau tak cukup pun, Allah hantar utk cukupkan.

.

Aku bangga aku kerja buruh, aku bangga aku tukang msein rumput, aku bangga aku tokei alat pancing. Tak pernah terlintas kat fikiran aku, "kenapa  aku tak kerja elok" "kenapa aku tak pakai seragam" "kenapa aku dapat kerja takda slip gaji". Aku syukur, aku syukur, aku syukur.tapi mak aku tidak tak pernah berterima kasih atas pemberian aku dan bersyukur menyebut alhamdulillah kalu adik beradik yang beri bersyukur sampai cium duit tuh.itu yang aku hairan dan rezeki tak pernah cukup buat mak aku maybe dia nak tuntut komitment aku belajar dulu kot.kan perempuan nafsu lebih banyak dari lelaki jadi tak puas apa yang ada.

Rezeki aku tak pernah putus, rezeki aku selalu cukup, Alhamdulillah terima kasih Allah. aku bahagia seadanya.tapi yang tak adanya mak aku jadi aku habiskan pada mak aku cash by wings seterusnya berkurangan dekat nak dapat duit kekadang abaru ada balik.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping