Sunday, May 31, 2020

Sakit hati...

Fikiran ku telah punggah

Hak waktu menentukan,
Ditempat berasingan di antara perasaan dan fikiran, masalah kehitaman
lalu terkejut sindirian di sisi diri
semakin Di bebani
rahsia tidak terkupas dan di pelihara
merata - rata temu perubatan
menghalang janji melihat ke dalam
kemanusian hidup sejahtera
memiliki kemuliaan
mulai berani terlalu di paksa mematuhi
kerana kebebasan negara berilmu
hanya terlepas waktu lebih pasti
Di antara rajin dan malas
hanya perlu ketenangan
pentingkan keadaan lalu lupa
kerana setiap simpang perlu berhenti
terus berjalan mesra berhubung
penuh terhimpit mendamba simpati
dari Hulu ke muara menimba sisa
tak berdaya tong kosong
kayu hanyut tin bersepah
anak - anak ikan bermain main
bah kan mampu lemparan beban
terpaksa mimpi pegail karam
dasarnya sarat subur sarap
barangkali api membakar diri
balik langit gelombang asap
hangit gelap tersula cerobong dusta
fikiran aku telah punggah
kata jitu wabak -wabak kemusnahan
yang aku tahu dia pun tahu
mengucap kesyukuran
kepada tuhan

sakit hati... jerit hati aku
muka ku merah di tanganku sabit di pukul geram kaca almari kabinet yang rosak di rumah maklong.

peluh dingin merecik membasahi tubuhku yang pagi ini berkebun bakar sampah. Bulat matanya mak bedah memandang ke arah aku yang naik hantu

sakit hati berkaitan maklong jah aku!! aku tak suka ini yang sedihnya semua jiran baru terkejut

"Gila....!!! aku betul orang kuat buat kerja kelola kawasan kediaman tanpa ada maklong tak rasa masakan mak aku masak  aku dan mak penuh tanggungjawab mejaga maklong langsung tidak di sebutnya.

malah anak perempuan Dan cucunya juga tidak timbul -timbul semenjak maklong tinggal di kampung (kak fauziah)

 soalnya menantu kak fauziah tinggal di sungai dua berdekatan dengan kampung langsung tidak berjumpa ibu kandung yang berikan kak fauziah orang jaga semasa kecil hingga kahwin.

berkeromot fikiran aku sebelum sudah setahun maklong jah balik tinggal di kampung sebelum maklong jah ada di kampung selalu saja kerap kak fauziah datang dengan pak azmi.

Pelik sungguh sikap langsung aku tidak menduga masih wujud manusia meyimpan hasad dengki dan suka menabur fitnah dan meyindir.

Apakah mereka tidak mempelajari sejarah asal usul atau sikap durjana aku yang tampak nyata meledak sikap membuak - buak di sakiti hati dan perasaan aku. 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping