Monday, May 25, 2020

Senja semakin tua

senja merangkak tibanya malam Raya ke dua. wajah aku kelihatan gundah. Malah bayang pun belum dapat meneka hati aku yang gersang. menuju ke rumah aku Dan maklong usang sudah serba sedikit di perbaiki.Aku gelisah tak menentu

entah bagaimana lagi empat hari lepas sebelum raya aku bercuti tiap Kali cuti aku di bebani kerja rumah, empat hari lepas aku mesin rumput kawasan rumah aku, rumah maklong aku, 3 kediaman jiran tetangga Dan bahagian surau seharian aku bertungkus lumus buat kerja sampai kemas rumah vacuum rumah Dan rumah maklong hingga ke Jam 5 pagi. dan sebelum hari aku buat kerja ini semua aku hanya tidur sejam keesokan di pondok pengawal aku lena 2 ayam skop kunci jam perlu di patuhi. dan malam Raya dari Jam 9malam hingga ke 10.30pm aku kemas bersihkan pondok pengawal cuci, basuh, habuk 2 di kipas angin ,lap tingkap, moop lantai dsbg. masih segar ingatan ku detik - detik yang menjadi sejarah hitam hidup ku di kampung.
sudahlah tuhan lebih mengetahui pujuk hati aku. jiran sebelah rumah pun tak larat dengar aku bertempik. bukan kerana tiada wang ringgit alhamdulilah rezeki aku pagar di bank.
tapi maklong siapa yang jaga dengan keadaanya yang buta?

aku dan Mak aku lah yang menjaga termasuk aku jaga mak aku. hidup aku sungguh perit mengenang nasib kami 3 perut, Mak aku penat sediakan makanan selalu tidak di jamahnya oleh maklong aku di makannya yang orang Dan jiran bagi. kekadang tak sempat tengok masakan tu dah basi jadi pembaziran

 dahulunya di mata aku tanpa rasakan masakan lauk yang sebegini setelah aku bekerja. berharap kasih emak sering membebel dan beleter. entah apa yang tidak berkenan di hati maklong kami anak beranak seperti mana lagi nak aku korbankan. hanya meratapi kerjaya aku pegawal keselamatan hendak menyara hidup.

untunglah maklong mempunyai jiran yang sangup bekorban menjaga dia yang buta namun tidak terpaut hati ke atas aku dan Mak. aku tidak tahu apa harus aku lakukan esok Raya ke 3 aku bercuti maklong pula suruh aku tebang pokok bersihkan halaman rumahnya. lebih membelit tekanan kerja aku di rumah untuk tersedia elok rumah orang sekembali di rumah aku dengan pelbagai Lateran keadaan aku kena kontrol serba serbi.

sebelum ini panggil upah orang tapi tak datang buat orang pun tak sudi bersihkan pokok di depan rumah maklong sebab tebgok pun teruk . hendak harap siapa lagi beban yang menimpa aku.

seberapa yang mampu aku buat esok insya-allah setakat aku terdaya.

cuti aku lagi teruk dari kawan -kawan aku pelbagai rintangan mengembeling tenaga untuk Mak dan maklong di rumah serta di tempat kerja hati ku perit kesusahan kerana segala -galanya ku tempuhi jua

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping