Thursday, July 2, 2020

Belanja Kekuda minyak hitam


Sepanjang tempoh aku menempuh jarak perjalanan ke tempat kerja, sejak pakai motor aku sudah mencuba pelbagai jenis minyak enjin antara, Hi rev 21,castrol sedang 20,castrol,shell 21 dan bermacam lagi. Setiap pengeluar (jenama) minyak pasti mempunyai kelebihan tersendiri.


Kali ini aku pakai minyak pelincir /minyak hitam yang bagus Motul RM36

Aku pernah membuat review tentang jenama minyak enjin yang berbaloi untuk digunakan sebelum ini. 

Sekali lagi ingin aku tegaskan, ulasan yang dibuat hanyalah bersandarkan pada pengalaman sendiri selepas membuat beberapa percubaan pertukaran jenama minyak atas nasihat rakan-rakan dan juga mekanik motor.

Point yang ingin aku sampaikan seperti dibawah merujuk kepada keserasian enjin, cara penggunaan motor, usia enjin motor dan bajet bulanan yang stabil asalkan jangan pakai yang Murah.

Seperti yang aku katakan tadi, benda ini masih lagi perkara 'subjektif' bagi aku. Bagi aku yang setiap hari menempuh jarak perjalanan yang jauh, aku perlu kerap periksa minyak enjin dengan selang jarak 1,000km. Jika minyak cepat kering, kemungkinan ada masalah pada enjin.

Kalau motor tak digunakan untuk travel terlalu jauh setiap hari, boleh la follow seperti manual asal minyak enjin atau pun panduan motorsikal korang. 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping