Wednesday, July 15, 2020

Perbualan dengan mak

Pada waktu bangun aku menuju ke dapur aku berbual - bual sebentar dengan mak di pertengahan hampir subuh.

Aku,  sejak bekerja ni man jarang dapat berbual tengok maklong

Mak : Ya la hang selalu sibuk dengan kerja,kerja rumah, urusan  setiap hari mana nak ada peluang

Aku : Man tengok ramai jiran orang datang ziarah long

Mak : tak payah sebut. mak tahu bukan semata - mata kerana semua orang kampung rapit dengan long hang sejak dulu .

Aku :Tidaklah macam tu. Man boleh buat jadual setiap hari secara kebetulan sahaja jumpa long .mmmm dah masuk time kerja kerja man lebih penting. man pun nak tengok rumah kita ,Mak , rumah long menarik dan sesuai di diami sampai bila - bila pun.

Mak : betul la tu semua orang nak kawasan rumah bersih, menarik dan selesa. kadang-kadang mak tak bagi hang buat amal kebersihan diri di dalam rumah sudah la.

Aku : Man sanggup menjaga kebersihan diri sendiri macam mana nak berusaha untuk menjaga persekitaran tempat kediaman. Man tak ada masa tentu tak dapat hidup selesa. kebersihan kesihatan kita terganggu dah hijau tumbuh -tumbuhan merimbun belakang surau depan rumah long

Mak : oh. semak upah saja orang tebas.

Mak : nanti nak dekat Raya upah orang buat

Man: Man  nak jaga keceriaan Mak dan long macam dulu dan persekitaran rumah Kita

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping