Monday, July 23, 2018

Menjaga maklong

Untuk Maklong warga emas DEMI kasih kepada nenek buta maklong aku yang menjaga aku sejak lahir dan sejak kecil, Aku  menjaga dan menemani maklong nenek selama-lamanya mak ke tanah suci.Setiap Hari , Aku memimpin maklong Jah nenek, Hajah Halijah Binti Arope, 85, berjalan

sejak itu mak hilang punca pendapatan dari kebajikan mak hanya menerima bantuan zakat dan saudara mara mujurlah mak dapat menunaikan ibadah haji tahun ini .Maklong selepas menjadi buta 5 tahun lalu, makdak dan anak serta cucunya itulah yang membantu menguruskan rumah, termasuk mengemas dan memasak. maklong tinggalkan kampung dan tinggal barsama makdak di rumah kakak lili serta makdak dan pakcik di Antara Gapi serendah Selangor

maklong aku bimbang mengenai masa depannya aku yang OKU (Mental )ketika mak berangkat ke tanah suci balik tinggal dengan aku buat sementara.tapi sebaliknya aku yang menjaga maklong.

aku juga bimbang meninggalkan nenek seorang diri jika keluar rumah.
mujurlah juga barangan keperluan harian itu kerana ia mencukupi untuk bekalan makanan kami berdua selama sebulan mencukupi“aku hidup bergantung ihsan Zakat mak dan Skim OKU bekerja dan orang ramai yang mengupah aku membuat kerja semua itu untuk makan. dapatlah  memberi beras dan wang saku untuk aku di kampung."

“Alhamdulillah makanan kami semasa aku dengan mak dua beranak tidak pernah putus walaupun hidup kami dua beranak ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang," ada juga sumbangan dari adik beradik dan saudara mara.aku tidak mengharapkan wang saudara mara berikutan mereka juga hidup susahsenang dan perlu menyara keluarga dan anak-anak


 maklong hilang penglihatan akibat masalah urat saraf selepas pembedahan teroid

“Sejak itu maklong tinggal di Kuala Lumpur"

Aku terkam selfie dgn maklong jah di sisi tempat tidur menemani aku....kesian matanya buta..





No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping