Tuesday, August 14, 2018

kemas rumah

Jeng jen jeng  Di suatu Pada petang yang indah ni,aku mcm mana lagi kemas rumah.Bagi yang tak pandai mengemas,tak tahu nak kemas mcm mne,haa boleh la baca entry aku kali ni Tapi nie mengikut kaedah aku mengemas rumah la


tadaa...saja nak citer Okay pertama sekali kena ikhlas kalau nak kemas rumah.Takmau ada sebarang paksaan,takmau mak berleter kat telinga baru terhegeh2 kemas rumah.Jangan yea Kita nak kemas rumah kena la muka ceria,happy2,enjoy dgn tugas kita Apa apa yang kita buat pun mesti lah dgn hati yang ikhlas dan mulakan dgn Bismillah


Yang nie masuk ruang tamu pulak.Apa2 saja barang yang aku rasa menyemak kat pandangan mata akuAku ambil lepas tu letak kat tempat asal.Sofa aku susun elok2.Bantal2 aku kibas2 aku susun kemas2.Kabinet tv tu aku lap sebab mmg tempat kumpul habuk kat situSelipar/kasut yang kat luar rumah susun esok2.Kalau ada rak kasut masukkan dalam rak kasut.Aku memang pantang sikit tgk kasut berselera je mcm tu..Mesti mulut bising je suruh sape2 kemas


Pada Masa utk cuci bilik air ! Aku taw yang nie mesti ada sesetengah orang geli  nak cuci bilik air.Tapi fikir lah.Kalau bukan anda yang nak mencuci siapa lagi ?Sendiri pakai sendiri cuci laNak senang masa mandi.Sebelum mandi tu gosok la sikit mozek bilik air tu.Ambil la sabun breeze ke ape ke...Barangan peribadi tu susun elok2 biar sedap mata memandang.Haa kan dah wangi bilik air selepas di cuci.Memang lepas nie semangat je nak cuci kan





hmmm, Aku suka mulakan dengan membasuh baju.



selepas letak semua baju dalam mesin basuh,biarkan je mesin basuh tu.Sebab mesti mesin tu yang membasuh kanSpin,dry in apa semua.Sementara aku tunggu nak menjemur kain tu ,pinggan2 yang kotor,cawan2,aku letakkan ke dalam sinkiSisa2 nasi kat dapur/kabinet aku lap dengan kain buruk bia jatuh ke lantai
Lepastu aku lap sampai bersih.Cuci pinggan baru aku sapu seluruh dapur tu



owh aduh ....rasanya sudah cukup la aku bagi Aku harap anda semua lepas nie jadi rajin kalau nak kemas rumah.Paling kurang pun kalau ada benda2 yang xberkaitan dkat dapur,ruang tamu anda.Ambil barang tu dan letakkan di tempat asal.Mudah je kan?Jangan lah bebankan mak kita dengan tugas remeh temeh mcm nie

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping