Friday, August 17, 2018

kerja kampung no cmmt..

Aku memang dah penat muak dengan sikap orang kampung aku bila terdesak untuk mendapatkan pekerjaan memesin rumput ,menebang membersih kawasan telah membuatkan aku dah lali, mengikut ajakan rakan untuk bekerja sebagai ahli JKK kampung di Jalan Haji Murshid aku akhirnya terjebak dalam aktiviti tidak menguntungkan dan merugikan diri sendiri.

Aku tidak menyalahkan sesiapa percaya kepada janji itu kerana  bekerja sebagai seorang tukang bersih kelola kawasan tempat aku bekerja itu pengesahan mengikut syarat gaji OKU Bekerja waktu kerja aku 3 atau 4 hari seminggu

Namun, gara-gara ingin meraih pendapatan lumayan dan hidup senang, Aku turut menawarkan perkhidmatan ‘ekstra’ kepada orang kampung yang ingin meminta aku membantu mereka.setiap hari ada saja kerja nak buat termasuk kerja rumah sendiri

“Ada juga Kadangkala orang kampung sendiri yang meminta aku untuk menyelesaikan kehendak mereka dan sanggup memberi upah dengan bayaran lumayan itu aku terima 100% sumber rezeki dan ada yang kurang tak setimpal dan tak berbaloi dan ada yang masih berhutang dengan aku dan ada yang diam tak bagi langsung.paksu ein imam surau tanya aku diaorang bayar uapah tak aku bohong sunat diaorang bagi upah  tak nak bermasam muka padahal tak hanya sekali sahaja bagi aku dah berapa tahun buat kerja sebulan sekali mesin rumput rumah mereka tu la pasal...


Mengimbas kembali perjalanan aku sehingga terjebak dalam bidang yang diceburi, aku mula menjejakkan membersih kawasan rumah aku dan rumah maklong dengan tujuan untuk mencari pekerjaan kerana tidak berminat untuk kerja lain kerja rumah pun berlambak.

Keputusan Tok penghulu pun dibuat selepas diajak oleh aku bermesyuarat yang telah terlebih dulu mendapat pekerjaan di kampung.harapan buat aku untuk mencari rezeki bagi membantu keluarga iaitu aku dan mak.

.Aku hanya bekerja selama lima tahun sebagai pemesin rumput dan bersih kawasan kerana masalah yang di hadapi aku sekarang ada orang yang ikhlas dan ada yang menipu aku

Selepas sambil-sambil dai masa ke semasa aku terpaksa mencari pekerjaan lain kepada orang lain untuk meneruskan kehidupan di kampung sebab itu aku tak ada cuti hanya malam tidur rehat dan bercuti.kekadang aku di himpit oleh kerja macam minggu lepas tebang pokok,pangkas pokok,perata batu kelikir kauri dai tapak jalan susur ke rumah tuan rumah dan minggu ini kerja mesin rumput bersih kawasan dan kerja kontrack bancuh simen.


Pada awalnya aku berasa kurang selesa dan janggal, lebih-lebih lagi jika aku sakit sehari mungkin aku off atas sebab uruskan kerja rumah

Bermula daripada itu, Aku tanpa segan akan menawarkan khidmat tambahan kepada orang kampung dengan bayaran tertentu. terdapat juga rakan-rakan sekerjanya yang lain juga berbuat demikian untuk meraih pendapatan sampingan yang menjanjikan pulangan lumayan.

“Selain di tempat kerja, aku juga dihubungi  untuk ke rumah bagi mendapatkan perkhidmatan ada kala aku kena semak kalender hari bulan untuk jadual

Dalam sebulan, Aku mampu menjana pendapatan sehingga mencecah antara RM900 hingga RM1,000, malah aku juga telah mempunyai pelanggan tetap yang ingin mendapatkan pelanggan tetap sehingga tiga kali dalam lima bulan.

Namun, aku untuk mencari rezeki yang halal.

“Kalau difikirkan, apa yang aku lakukan sekarang ini sama seperti seorang hamba yang mencari rezeki dengan mengambil upah sebagai kuli

Aku sedar, selama lima tahun aku telah bergelumang dengan aktiviti lasak dan kotor yang dilakukan demi mengejar pendapatan lumayan setiap bulan.kekadang orang memandang sinis perkerjaan aku yang tak seberapa memandang aku seperti tak ada harga diri.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping