Friday, August 3, 2018

Permasalah tapak perlupusan sampah


Artikel pada blog aku kali ini membincangkan permasalah yang telah diambil oleh aku akibat peningkatan sampah
di rumah aku di kampung sepanjang tempoh 2016-2018. 
mengenai peranan aku dalam membantu membersih kawasan persekitaran di kampung dan di rumah yang
berkaitan untuk menangani isu ini. Daripada segi kaedah pelupusan sampah,  di tahap yang kurang memuaskan
di mana masih terdapat orang awam yang kata aku kurang peka terhadap isu-isu yang
timbul.pencemaran, pengurusan sampah, nak buat macam mana dah aku buat kerja-kerja kampung sebagai ahli JKK kampung kelola kawasan

pokok tua yang di tebang (kasi)

sampah batang kayu

Sampah ranting-ranting kayu di belakang rumah aku

jiran sebelah rumah aku marahkan aku,, maafkan aku ,aku akan perbaiki segala kasalahan dan kesilapan

tapak perlupusan sampah di belakang rumah aku yang perlu aku rombak dan ratakan semula dimana bahan bakar terlalu banyak aku kena kurangkan kaedah pembakaran secara sedikit demi sedikit..aku kena panggil upah lori angkut buang dekat tempat sepatutnya


1. Sampah Rumah: Sampah rumah merupakan sampah harian seperti sisa-sisa ikan, sayur,
lebihan makanan, sisa dapur dan sebagainya. Sampah-sampah ini perlu dimasukkan ke
dalam karung plastik bagi mengelakkan ia bertaburan dan mengeluarkan bau busuk.

2. Sampah pokok Kebun: Sampah kebun meliputi potongan rumput-rumpai, ranting-ranting,
pokok bunga, dahan-dahan kayu dan sebagainya.
mengelakkan ia bersepah.


 3.Sampah Guna Semula: Sampah guna semula ialah sampah yang boleh digunakan semula
atau mempunyai nilai-nilai ekonomi  aku proses semula. Ia termasuk kertas, surat khabar
lama, botol, perabot-perabot lama dan sebagainya.

sepeas ini banyak lagi kerja aku perlupusan sampah di rumah aku nak kena clear sikit sikit-sikit seminggu 2,3 kali

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping