Friday, December 14, 2018

Gambar yang membahgiakan

satu peristiwa yang menghantuk kesedaran semua orang. Pada waktu dahulu, seorang aku masuk ke rumah sakit kerana disahkan adanya Penyakit di dalam otak.SKIZOFRENIA Tapi aku tak kacau orang aku hanya diri aku saja Semua orang terkilan; tidak mampu mengatakan apa-apa. Ada yang ada yang mengumpulkan kawan-kawannya untuk menulis doa kepada kawan daku itu ada yang terdiam sahaja, menahan gelora yang menghempaskan kepiluan bertalu-talu dalam  hatinya.

     Dan Itulah kebesaran Allah. Itulah ketentuan-Nya. Tiada seorang pun yang dapat mengubah hakikat ini, hatta orang yang paling sombong yang mengakui bahawa diri berkuasa.Inilah kawan2 yang semasa selepas aku menjalani rawatan susulan selepas sakit



Suatu ketika dahulu long time ago Ahli pondok Pak Ali lansung seluruh kengkawan bergambar possing toya mat amin

    Sungguh  Ajaibnya: langsung tidak terlukis awan mendung pada wajah aku itu kerana adanya mereka Aku selalu happy menghadapi semua orang dengan senyum simpul sahaja.tatkala aku beremosi  Bersimpul kakilah ia di atas katil sambil mengedipkan mata dengan comelnya lalu ceria berkata: "Aku tak ada apa-apa, insya-Allah, akan sembuh cepat, jangan risau  Kemudian

Selalu aku Bayangkanlah ketakutan yang amat sangat itu! Kalau ubat bius tiba-tiba hilang, betapa seksanya kesakitan yang hanya dapat diredakan dengan dia meronta sekuat-kuat hati...

     Dan juga, itulah perkara yang paling indah tentang Islam: iman; semata-mata iman.

  Jika itu Engkau berkata "Benarlah, Aku insan pilihan-Nya. Sampai bilakah kita melupai Allah jika tidak diuji begitu? Entahkan esok, entahkan lusa nyawa kita sampai ke noktah, tetapi kita tidak bersedia. Sesungguhnya, Allah menguji kita untuk memudahkan kita ingat tentang-Nya

     Allahuakbar. Terlalu Betapa murninya, betapa sucinya dan betapa luhurnya niat orang Islam semasa mereka menghadapi penyakit berat yang ditimpakan-Nya. Biarpun bibir sudah pucat, wajah sudah kehilangan seri dan semangat untuk melukis riak, kawan aku  masih memercayai adanya hikmah di balik bencana yang berat itu.

     Memang Benarlah, Allah Maha Penyayang. Setiap ujian yang ditimpakan menyimpan hikmah yang terbaik untuk seseorang. Kita lemah. Kelaparan dan kedahagaan sahaja mampu membunuh kita. Kita memerlukan air, memerlukan makanan, memerlukan udara...dan segala-galanya itu anugerah Allah: kalau ditiadakan segala anugerah itu, kita mati juga. Untuk apakah kita sombong?


     Begitu Dan akhirnya, dia menahan kederitaan dengan cahaya iman sebagai suluh kekelaman hati sehingga sembuh walaupun aku kena makan ubat sampi mati sepanjang hayat. Alhamdulillah. Bukankah itu keistimewaan Islam: memandang segala peristiwa dengan kaca mata positif? Semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada kita semua supaya mensyukuri nikmat yang diberikan oleh Allah dengan memelihara negara kita sebagai sebuah negara yang aman damai, rakyatnya berbilang kaum hidup dalam keadaan harmoni dan bersatu padu.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping