Wednesday, December 5, 2018

Bercucuk tanam di rumah



Owhh cantiknyer orkid man dah berbunga...kata aku kepada mak Seronok, mendamaikan.tengok pokok subur Aku minat tanaman, tengok jer, 

tanam memang tak pandai.kena belai cakap sembang2 dengan pokok sampai orang kata aku bercakap dengan hantu.



Agaknya perlu dicari pengganti tuh?ke kena mandi bunga ke?be natural life



Wow. macam taman bunga makcik aku!



Gardening is good for healthy. Bagus aku amalkan kehidupan yang sihat bercucuk tanam



banyaknya tanaman kak rumah..seronok kan..bila keluar peluh.dengan membuat kerja2 yang kita suka..



Pokok orkid jenis tanaman manja sikit, nak selalu dirawat dan dibaja. Kadang2 pokok orkid aku pun ada yang lambat berbunga ikut musim tuan dia rajin.




Takde lah cuma tanam kat keliling rumah.Kalau orang rajin memang bagus tapi aku ikut makcik aku ikut mood hehehe...




Tak banyak mana pun tapi kalau dikerjakaqn hari2 memang berpeluh dibuatnya.



Bukannya pakar sangat saja suka2 sebab kat rumah takde buat apa.


Ada juga yang tak menjadi Pokok-pokok bunga kertas dalam palsu dulu subur menghijau dengan daun..tersalah bubuh baja...bukan bunga tapi daun yang membiak.dah layu dan kering Geram nya!



Bukan pokok bunga kertas aje, pokok lain pun kalau salah baja memang takkan menjadi.


Nak kata rajin tak ada juga, aku orang rumah sepenuh masa buatlah kerja2 yang boleh mengeluarkan peluh.


Tanaman sayur herba itulah untungnya tinggal di kampung orang kata berbudi kepada tanah membuahkan hasil sampingan

 Pokok kaduk 
asal di ambil dari rumah kawan aku abah wan di tanam di belakang rumah aku

Aku pun suka pokok sejuk aje tengok.


Aku ni suka tanam pokok sayur.. tapi hobi pula suka tanam pokok bunga..sama





Tanam pokok sayur lagi bagus boleh dimakan.


 Pokok Ibu Kunyit belakang rumah

dia ambil dari rumah nenek aku di kodiang 2004 aku bawa balik dan tanam di belakang rumah

Rajin bertanam..mesti cantik kws rumah di penuhi bunga2...kena selalu ratip meratip pokok



Biasa2 aje tamannya, taman keliling rumah.aku duduk rumah bila takde buat apa. Dulu masa tinggal di rumah makcik dan pakcik yg tanam..aku siram aje hehe jadi taman sonata anak kancil


Ada juga Tanam pokok sayur Antaranya lagi bagus boleh dimakan.pokok pisang rawak,pisang emas,pisang hawa legor,pisang jari buaya,pisang masam ,nenas ,durian ,cermai,belimbing buluh ,betik ,Serai,cili\ burung,ubi kayu ,rambutan ,mempelam,belinjau,mungai ,pandan dan tanaman kelapa,kelapa dara,durian belanda,misai kucing,karipule,sireh maklong aku limau dsbg.




Buah Pisang Jari Buaya

Pisang Jari Buaya
 Jantung pokok pisang emas

 Pokok Misai Kucing

Pokok serai dalam proses penanaman semula


Pokok Bunga Kantan belakang rumah

Pokok Halia Bara 

asal di ambil dari aruah pakngah aku pakngah Rashid
di tikam batu di tanam di belakang rumah aku

Kadang2 bunga dengan rumput naik sekali, ikut mood bila aku rasa rajin nampaklah kemas tamannya.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping