Wednesday, June 19, 2019

Matlamat hidup

Aku bekerja untuk mencari nafkah,semakin bertambah umur semakin baik orang kata falsafah kehidupan bermula pada umur 40 tahun.

Aku pasti merana jika pada hari tua andai kata tidak berduit.Biar tidak perlu banyak- banyak,setidak- tidaknya untuk memenuhi beberapa keperluan yang aku pandang penting.

Aku mesti mempertahankan standard hidup aku yang sudah biasa aku rasakan.Aku tidak menguntungkan diri kepada jaminan sosial pada hari tua.Tanpa pendapatan lain aku akan kekalahan dan kecewa serta menyesali hidup kerana jaminan sosial cuma boleh buat aku mengapung tidak tengelam tetapi tidak lebih daripada itu yang aku lalui.

Ramai orang berumur mengeluh soal rumah.Ramai orang pencen yang kekalahan kerana kos hidup menelan separuh daripada wang pencen yang di terimanya.Bahkan ada dengan pahit bahawa kos sara hidup selama ini jumlahya sudah lebih tinggi daripada suatu masa dahulu.

kebanyakan ekonomi sepakat akan faedahnya sendiri.kalau terjadi keadaan darurat katakanlah pendapatan terputus kita masih punyai simpanan yang masih tetap menjadi milik kita mana boleh meminjam kepada orang lain atau kawan apabila keadaan sudah betul- betul mendesak menjual barangan terpakai dan dsbg susah macam kehidupan aku suatu ketika dahulu.

ketika aku menjadi pengawal keselamatan dan menjaga seorang ibu sekarang kos sara hidup di kira lebih tinggi dari sekarang.padahal gaji relatifnya rendah,walaupun begitu,masih juga aku boleh menyimpan sepuluh dua dalam seminggu,memang tidak banyak,tetapi ertinya banyak melatih berhemat.

Memang pada mulanya aku tidak memiliki alat-alat yang mewah di rumah.kadang- kadang ku temui teman2 lama yang mensia-siakan masa mudanya,bersenang- senang sahaja di saat aku bekerja dan mengantungkan hidupnya dari bersosial.mereka megeluh betapa hidup sudah merencet.

Aku tidak lagi seperti itu kini aku telahpun punyai pendirian tetap dan aku punyai matlamat hidup nak buat itu dan ini nak bayarkan itu dll.

Dulu hidup aku banyak kali bergantung pada nasib dan berserah pada takdir aku silap aku kena dan harus berusaha untuk hidup yang lebih baik jika aku ingat bergantung dan berserah maka nasib itulah akan terbuka dan terdorong kepada aku.setelah aku kenal erti hidup susah aku lebih matang dan menanamkan hasrat di hati aku sendiri.

percayalah jalan penceritaan benar aku tempuh dari pegalaman hidup bagi menetapkan keyakinan diri

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping