Saturday, June 8, 2019

Rawatan kucing demam

 Kekadang aku panggil bob po po poli
Raya pertama kucing aku bob demam. Mak yang perasan, kata mak " Bimbang sesuatu yang tak kena mak menyuruh aku melihat si Bob yang dari tadi cuma tidur tak bangun-bangun. Bila aku sentuh kepalanya memang sahlah dia demam, malam ke pagi berembun. agaknya penat sangat sebab lasak betul tengok Bob Mushuk bermain.


Aku terus ke belakang rumah mencari kelapa muda untuk diambil airnya. Aku lebih suka memberi kucing-kucing aku minum air kelapa muda apabila pertama kali mengesan mereka sakit atau demam sebabnya air kelapa sangat bagus bertindak sebagai pencuci dan penyejuk badan terutama jika demam atau dalam kes-kes keracunan. Selama dalam tempoh aku menjaga kucing, alhamdulillah kucing-kucing aku semuanya serasi jika diberi minum air kelapa muda untuk menyembuhkan sakit dan demam ringan. Dan kalau sakitnya berlanjutan tentu aku akan membawa mereka berjumpa vet untuk mendapatkan rawatan sewajarnya.


Pagi tu jugak aku terus memberi Bob Mushuk minum air kelapa muda, memang terasa bahang badannya ketika itu. Selesai memberinya minum aku mengelap badan bob dengan kain yang aku basahkan dan terus Bob Mushuk terlena mungkin selesa diperlakukan bergitu. Sedih gak bila melihat wajahnya yang sayu tu sebab selalunya dialah yang paling aktif tak reti duduk diam bila dah sakit ni rasa macam sunyi je rumah.


Pada belah malam bawa Mushuk tidur tergolek di hujung kaki aku pon tergolek sama.


Gambar kat bawah ni aku ambil sejurus sebelum berangkat ke tempat kerja



Si kakaknya money berisirehat di luar rumah

p/s: hari ini kemana saja aku pergi atau segembira mana keadaan aku ketika itu pasti tak dapat nak melupakan budak-budak jebon kat rumah tu, 

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping