Saturday, June 15, 2019

Projek rumah long dah start


Entry kali ini aku ingin kongsikan dengan rakan-rakan macam mana caranya orang buat kaki lima floor rumah. Maksud aku orang buat kaki lima floor rumah, maksudnya memang buat rumah laa atau membina rumah. Bukan apa, sahaja berkongsi maklumat sebab aku sendiri  monitor mengikuti proses pembinaan rumah keluarga maklong di tanah aruah suami beliau sekarang masih dalam pembinaan ini.ikuti laporan aku dibawah ini:


Peringkat 1 - Penyediaan tapak rumah dan barang binaan


Inilah bahan mula sampai di rumah maklong pasir dan simen.


Sebuah penghadang penutup di lindung bagi mengelakan air hujan nanti takut simen tak boleh di gunakan


Contoh besi konkrik untuk di gunakan di dalam floor car park.



Tapak di ukur di cucuk batang pvc dengan aras ketinggian paras floor di muka bumi.


Sudut pokok yang tidak di buang.


Beginilah keadaan selepas menarah mengukur dan penyediaan tapak.

Selepas menarah di belakang rumah maklong kemarin.lebar kaki lima 20 inchi.



Bawah tangga di pastikan bersih


 Inilah pintu di bahagian car park terpaksa di cabut bagi menyumpurnakan paras floor dan pintu akan di potong di buat semula.


Batu kelikir sudah siap ada di kawasan rumah aku


Resit pembelian harga kos barang RM 334.50




Projek separuh siap petang kemarin selepas sehari barang/bahan sampai.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping