Wednesday, October 7, 2015

kucing ku Ziera

Masa dulu-dulu sebelum aku ada (di lahirkan) kat rumah aku sudah ada membela kucing sampai lah sekarang.

Ni la kucing yang comel anak kucing aku Rona yang membesar sihat dan happy tinggal di rumah aku Ziera


Aku panggil nama samaran Jira


 Ziera tengah jelan lidah bukan dia saja semua anak rona dan ibunya rona pun suka menjelan lidah,satu lagi kekadang suka duduk dan tidur menirap sepuk macam superman atas lantai

kadang2 aku berjalan sambil sapu lantai kat rumah dia pun sibuk nak bermain dengan penyapu.kadang2 nak solat pun dia kacau duduk atas sejadah nak sujud pun payah.Sifatnya terlalu manja kadang-kadang kalau dia kat luar suka tidur dalam pasu besar pokok depan rumah,bawah pokok bunga kertas dan di pintu dapur rumah selalu buat magik pernah tak nampak atau perasan sebab warna bulunya 3 warna yang macam tuh dekat bawah pokok2.

Juga kebetulan bulan lepas baru aku perasan nampak langit2 dalam mulutnya hitam macam peta.aku teringat pesan maklong kalau kucing yang ada tanda langit2 hitam kucing tu bela,sebab ia bertuah.tak tahulah keramat orang tua-tua dahulu.ini yang membuat aku sayang akan ziera

10 september petang baru-baru ni ular tedung panggung depan dia di depan rumah, dia berdiri sengap menoleh ke kiri dan kekanan macam tak tahu apa di depan rumah.Masa tu aku tengah sakit kaki melecur.aku duduk di dalam bilik dengar la kecoh budak2 kat luar selepas aku terdengar ketukan berkali-kali aku pun intai di tingkap bilik. rupa-rupanya adik-adik yang lalu berbasikal kebetulan di depan rumah aku terserempak ular tedung tengah panggung di hadapan ziera.

mujurlah adik adik pandai yang menjadi hero menyelamatkan kucing kesayangan aku,dengan membuang baju dan menangkup ular di atas rumput dan katok ular sampai mati.aku berterima kasih kepada adik-adik tuh,kalau tidak tak tahulah kucing aku ziera mungkin mati.


Ni ziera masa kecil


cayang love u jira


No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping