Monday, October 12, 2015

Salam Maal Hijrah pembaca blog

Assalamualaikum wbt...

Walaupun lagi 2 hari lagi kita sebagai umat  Islam nak menyambutnya aku rasa tak salah aku ingin megucapkan lebih awal takut nanti aku tak ada idea nak type ucapan apa yang terlintas kepada aku sekarang takut tidak sempat ataupun tiada waktu untuk aku mengadap PC...Salam kedamaian buat semua...

Berlalu sudah tahun 1436 Hijrah,Apa yang aku tahu tentang Maal Hijrah menjelang  pula tahun baru 1437,Tahun baru bagi umat Islam di sambut dengan bacaan doa dan ayat2 suci Al-quraan itulah membezakan dengan sambutan yang selain daripadanya memberi penuh makna kepada kita semua.Beruntung dan berbahagialah kepada yang berjaya mengakhiri tahun dengan bacaan doa, dan memualiakan tahun juga dengan berdoa kepadanya.Bila menyebut tentang tahun baru / Awal muharam,maka tidak terlepas daripada mengigati tentang peristiwa hijrah yang di lakukan oleh baginda Rasulullah,berhijrah dari Mekah ke Madinah.

Ungkapan tiada lagi hijrah selepas hijrah Rasulullah bermaksud tiada lagi peristiwa seperti itu berlaku.kerana bukan hijrah iaitu meninggalkan sesuatu tempat untuk menuju ke tempat lain.Hanya peristiwa hijrah itu sajalah kejadian hijrah yang akan kekal dalam sejarah kita.  Pengertian hijrah untuk kita janganlah kita memandang kepada perpindahan ke tempat baru   sebaliknya hijrah itu meninggalkan keadaan diri kita yang lama kepada menuju diri kita yang baru.

Kalau dulu lain sekarang buat lebih baik maka kita sekarang berhijrah dianggap satu bentuk penghijrahaan untuk diri kita masa kini.ini membawa erti bahawa yang kita ini ingin berubah dan ingin meninggalkan kehidupan kita yang lalu menjadi kehidupan yang lebih baik di sisinya.Semoga kita semua menambahkan keimanan dan kesungguhan dalam beramal,menjadi orang Islam yang berjaya beriman.

SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1437

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping