Friday, September 13, 2019

Cerita aku beri makan kucing di tempat kerja







Begitulah setiap hari aku memberi makan kucing terbiar di sekolah yang tentunya bukan sahaja di rumah.

kadang-kadang petugas malam tolong berikan makanan yang aku beli simpan di dalam bekas di pondok post.

sejak dari mula kerja aku dah mula berikan kucing terbiar ini makan.

kalau ada lebihan wang misalnya aku akan belikan nasi dan ikan goreng mengikut kemampuan aku memberi makan kucing.

sekiranya tidak aku akan membelikan pek tuna makanan isi ikan berjeli dalam sehari 2,3 pek sampingan aku berikan makanan biji.

termasuk sediakan bekas talam plastik dan bekas air tapaware aiskrim.oleh kerana pekerja kebersihan merungut banyak kertas surat kabar di dalam tong sampah.

sikiranya ada bekalan dari rumah aku akan membawanya di tempat bekerja.

ada juga kalanya berlaku kucing2 berak di taman sekolah,pekerja kebersihan marahkan aku kekadang aku terpaksa mengajar kucing berak di luar dengan membuang najis sambil bercakap dengan kucing "berak tahi di hutan belakang nu jgn berak di merata-rata tempat di dalam sekolah orang marah nanti hampa tak boleh makan kot" .

sekurang-kurangnya pengajaran buat mereka aku kambus dengan pasir najis mereka.

Lihat sehari selepas itu kucing2 neyh seolah faham dan berak kambus najis mereka di belakang hutan sekolah.

bila waktu hujan keesokan harinya di belakang hutan sekolah berbau tahi kucing.yelah dah kena air hujan pasir najis tu timbulah.

Apabila waktu aku kunci jam 5,6 ekor eskot di belakang aku beratur macam budak sekolah nak masuk kelas.

lihat di sini Pekerja Shif pagi kucing2 langsung tak mahu dekati tetapi masuk shif aku petang selepas sesi ke 2 sekolah kucing2 datang ke pondok post hadapan sambil melawak-lawak dan santai.

lihat kedudukan di sini ada yang sergah aku dengan batuk- dan bersin,hiaq tuih meludah bila aku memberi makan namun aku sudah biasa semua itu.bukankah lebih baik jika kita bersedekah amal jariah kepada haiwan kesayangan nabi mereka tak meminta apa pun melaikan makanan pun sudah besar rahmatnya di sisi tuhan.bukanya kita perlu jadi hamba kepada mereka sentiasa berdoa untuk kebaikan kita.

pernah juga adik beradik saudara mara katakan pada mak aku syurga kucing aku sudah biasa bukan setahun dua bela kucing dari sejak aku lahir lagi sudah bela kucing.

Demikianlah cerita aku memberi makan kucing terbiar di tempat kerja aku kerana mereka juga makluk tuhan

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping