Tuesday, September 24, 2019

Mak aku tak faham



Lain orang lain nikmatnya.
Lain orang lain ujiannya.
Lain orang lain sisi kehidupannya.
Seringkali kita merasa hidup ini tidak adil.
Orang lain hidupnya gembira, senang dan berjaya.
Tapi, diri sendiri begitu susah untuk menuju ke puncak kejayaan
kalau aku dibanding kehidupan kita dengan orang lain.
Setiap orang itu punya jalan hidup yang berbeza, justeru ujian hidupnya juga berbeza, sesuai dengan kemampuan seseorang.


“Kenapa Allah beri aku ujian ini?”
Nukilan ini aku aku tak dapat tahan dengan perangai mak aku.
Walaupun coretannya pendek, tetapi setiap bait katanya benar menyentuh hatiku dan ingin sekali aku coretkan di sini untuk dijadikan tatapan buat semua yang membaca.
Aku tulis nukilan ini pada blog aku asalnya walaupun aku tidak tahu siapa aku di mata ibuku Semoga ada manfaatnya nukilan ini.
“Setiap orang ada masalah tersendiri. Ujian tersendiri. Setiap orang diuji berbeza oleh Allah mengikut kemampuan masing-masing. Tiada seorang pun yang terkecuali.
Kita menangis, mengeluh dan terjatuh seketika.
Apabila rakan kita cuba bantu dan nasihat kita, kita kata,
“Kau tak rasa apa aku rasa.”
Tika itu dan ini dan lain-lain kita rasa bagai dunia ini gelap gelita tiada jalan keluar.
Hati ini bertanya, “Kenapa Allah beri aku ujian ini?”
Kerana…
“Aku nak mengadu setelah lama aku lupakan dan jauhkan diri daripada sikap benci mak aku.
mak aku kejam terhadap aku. mak aku banyak  bagi masalah dalam hidup aku
Aku terlalu sayang kepada mak aku!
Mak aku daripada kelalaiannya sendiri.
Tidakkah kau sedar itu, duhai teman?
apa yang aku buat?
malah mak menyalahkan Aku!
aku buat untuk hapuskan tekanan (tension) aku!
mak larang!
Sedangkan, Aku sentiasa menanti kita, siang malam untuk meluangkan masa dengan berbaik dengan mak… ”
Lihatlah bait kata-katanya. mak uji kerana Aku sayang.

Tiada sesuatu yang diberikan pada kita kosong dan tidak bererti apa-apa.
Semuanya terselit hikmah yang begitu bermakna buat aku

agar syaitan tidak kecewa dengan sikap mak aku itu, ia mengharapkan aku gugur dan rebah perasaan aku

Kata-kata mak menyakitkan hati aku tatkala beransur baik sekejap benci sekejap suka,aku di kasihi endah tak endah terasa dingin kata-kataa yang menyakitkan hati dan peeasaan aku berdesir di cuping telingga aku
Supaya aku tidak merasa keseorangan.
Supaya aku sentiasa rasa diperlukan.untuk ibu yang melahirkan aku
In shaa Allah


No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping