Monday, September 16, 2019

Tanam pokok kesum

Sebelum ini susah sangat nak tanam pokok daun kesum. Biasanya akan layu dan mati So hari ni masa beli daun kesum untuk di tanam  terus la aku cuba tanam. Alhamdulillah till now, pokok makin sihat..dah jadi dlm dua bekas dah..bekas luar berisi air hehe..oleh kerana no space dan place nak tanam

Aku suka  laksa penang, asam pedas dan air asam. Semua menu ni memang menggunakan daum kesum.So the best choice is tanam sendiri.Senang nak masak bila-bila..

Nak tanam pokok kesum ni senang je..masa korang beli daun kesum tu ambk la 3 4 tangkai rendam dalam air..letak dalam bekas plastik pun xpe.macam aku buat letak dalam satu bekas takungan air sebulan 2 bulan sekali tukar air takut pembiakan nyamuk pula and make sure ad cahaya matahari k?. Bila dah nampak akar2 die dah keluar, boleh pindahkan tanam kat tanah..


mula2 aku tanam pokok yang ada pangkal yang batangnya keras dalam pasu di dalam bekas tanah basah serap air.di buang daun di bahagian bawah agar pokok itu tidak stress

smbil pujuk2 pokok suruh meninggi dan sihat..haha..
Abaikan 2,3 hari siram pokok kesum ni xsusah nak jaga..saya tanam guna tanah baja bakar biasa depan rumah tu je..cuma kena sentiasa make sure air cukup..kalo kt kampung kt rumah tu senang..tanam dekat2 parit tepi rumah je.. :-)tapi tepi parit rumah aku buat pembakaran sampah sebab tak ada tempat so aku tanam la macm ini

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping