Friday, February 7, 2020

Menurut kajian

mengikut kajian drpd professor madya Akmal Mustafa...purata kebanyakan orang kaya lebih kedekut berbanding orang miskin, tambahan org yg lupa Tuhan dan tak ingat nak mati..tamak kepada duit dan kuasa

* dan lebih senang make ketot nikmat,standart high class kalah rangking muflis lebih jelas haram nafsu nafsi woooooo! dampak negatif bagi orang sederhana kurang sempurna macam aku.tambah-2 lagi pundak aku bermain alat muzik apa boleh buat  cengkam busuk

Sampah di heret bertampuk junjung,

Tutukik jejak tersadung menurun,

Aku yang hina tak siapa sanjung,

Perit lelah bukan ku pohon

Tak kira untung tak hairan langsung.

"Profesor"
Terkejut aku apabila terdengar suara Mak minah dan Mat joned menegur.

Perlahan lahan pintu kamar tidur di tutup bagaikan pendedahan pameran,sejadah,telekung,al-quraan dan rehal itu satu dosa pula.Bimbang kalau-kalau di marahi profesor.

Tidak kayuh basikal pagi ini,Profesor?
Mat joned tegak betul-betul mengangkat sedikit kepalanya dan berjalan hala ke dapur.Dia tidak menjawab soalan mak minah.

"Saya nampak Pak Usop bawa baja tadi"

"Ya Profesor".

Pak Usop menunduk-nunduk sambil tersenyum menambahkan kejernihan air mukanya yang membimbangkan mat joned itu.Mak Minah yang kembali masuk ke dapur turut tersipu-sipu memberi penghormatan seperti biasa.Mat Joned meneliti muka-muka tua itu dan terasa begitu jernih lagi.Terasa satu gambaran keyakinan yang teguh dan unggul.Aku bagaikan sedar apa yang di lakukan oleh Pak Usop dan Mak Minah tadi.Tapi soalan-soalan begitu terasa begitu bodoh pula kalau di soal.Aku tahu apa yang di fikirkan oleh Pak Usop dan Mak Minah tentang diriku selama ini.Aku menunduk apabila kedua-dua mata Pak Usop bercangah dengan mataku.Kejahilan kalau di dedahkan begitu sahaja akan memalukan pula status aku sebagai seorang Profesor ilmu jiwa.Aku benar-benar tahu apa yang di fikirkan oleh kedua-dua orang tua itu selama ini.Bukan saja sejadah tidak ada dalam biliku,malah kopiah pun terasa janggal untuk memakainya.kepada yang terhukum oleh baldu hitam itu menjengkelkan perasaan aku.Dan dua helai kain sarung yang adapun cuma sekadar untuk memudahkan diriku masuk ke bilik air.Senang aku menyelak kain itu terus duduk di bingkai tandas yang berseri-seri itu.lebih berseri daripada air muka aku sendiri

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping