Thursday, February 6, 2020

Sahaja jawab karangan BM,PMR Bharian

Aku sengaja menjawab contoh soalan peperiksaan karangan Bahasa Melayu PMR Berita Harian tak ada apa nak buat hilang mengantuk sikit.


Hampir 2 muka surat aku karang

Tajuknya Peranan Ibu Bapa


Aku memilih idea 5 memang kena dengan masalah keluarga aku.

Bismilahirohmanirohim karangannya aku tulis begini:-

Setiap keluarga inginkan kebahagian,begitu juga kehendak kita semua.Tetapi kebahagiaan tidak datang menggolek tanpa setiap individu yang terbabit di dalam keluarga memberi sumbangan.Jika masing-masing dapat memahami dan menghayati perkara asas ini keluarga berkenaaan pasti dapat megecapi kesejahteraan yang di idamkan

    Dalam interaksi keluarga ada beberapa perkara penting yang perlu di amalkan supaya rasa kasih sayang di antara ibu ayah serta anak-anak sentiasa terjalin.Sikap hormat menghormati adalah penting dalam cara berinteraksi sesama sendiri.Setiap individu adalah maruah dan ia mahu orang lain hendak menghormatinya.Jika kita tidak belajar bagaimana menghormati orang lain bagaimana pula orang lain hendak menghormati kita.

Sikap pilih kasih sesuatu berkait rapat dengan ahli keluarga adalah perkara biasa yang penting kita punyai persefahaman yang positif dan berfikir secara bijak.Oleh itu seorang bapa yang di anggap ketua dalam keluarga harus melayan isteri dengan baik bukan memerintah hingga tiada peluang bagi isteri meluahkan perasaannya.Seorang suri rumah bermandi peluh menyediakan serba serbi untuk suami dan sentiasa menjaga kehormatan diri dan suami.

    Bagaimana pun susah payah di alami ibu bapa tetap di kehendaki melayan anak-anak sebaik mungkin di dalam takrif tanggungjawab.Contohnya nilai murni seorang anak yang selalu bersabar dan sanggup berkorban demi ibu bapa tercinta.

  Sikap penting dalam interaksi sesebuah keluarga jika berlaku sesuatu yang boleh menggangu-gugat kepercayaan di antara satu sama lain sehingga timbul curiga dan mencurigai ini akan menimbul bibit keretakan dalam keluarga tersebut.

    Seharusnya membuat andaian bahawa semua kegiatan anak-anak yang di minati di dalam sesuatu bidang agar teratur dan tidak perlu lagi untuk membalikan bakat yang anak-anak perolehi sedia ada.

   Anak-anak tersebut mestilah hadapi kepentingan diri di ganti dengan kepentingan bersama.Megenal pasti kelemahan.Anak-anak harus sanggup menerima hakikat amat besar nilainya kerana lebih rela menerima dan membentuk cita-cita yang membina di masa hadapan.

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping