Friday, April 17, 2020

Mari membaca megaji Al-quraan


Assalamualaikum..wbt

Dalam tempoh PKP?  nak kira. kita tunggu jelah sampai sambil kerja buat pedoman. 
 mengaji al-quran.

aku tak kata aku ni bagus pandai mengaji sangat.
tapi sejak kecik mak makcik moklong aku mmg suruh dan marahhhhhh kalau tak baca quran.
dulu, masa kecik, skolah rendah la, petang balik skolah kena pegi mengaji quran kat rumah Tok Long Hussain jiran rumah aku dan khatam Al -Quran dekat Warden Penjara Terbuka Marang Form 1

darjah 1 - darjah 3 aku ngaji kat  arwah guru ngaji, jiran depan rumah.Tok Long 
garang ya ampun. waktu ngaji jelah.
kalau waktu lain, baik je.. 2 org guru ngaji. arwah Tok Long and Anna dia, Pak Anjang Men
Pak Anjang Men tu  pun masih sihat lagi, baya2 sepupu aku abg din .
cucu2 Tok Long tu semua kawan2 aku masa kat kg dulu. masa ni kami masih kat kampung. 
masuk darjah3 baru aku pindah ke kajang . mengaji dekat Mak saudara makdak form 1 baru aku khatam quran Di Penjara Terbuka Marang Terengganu.masa mengaji dekat cikgu warden penjara yang paling bersemangat kerana ada adik secret admirer bagi surat cinta teman anak murid mengaji dekat Kakak first time bercinta sakan petang kekadang ronda basikal lee run kat rumah dia tengok mak dia duk siram pokok dia duk balik tingkap tak sabar bagi bahasa isyarat dah baca belum surat, kekadang dia ronda basikal kat taman quaters rumah haha bercinta sakan tapi aku sampai la ni tak kawin 2,tak ada siapa pun marka aku

masa aku skolah rendah dulu, hari selasa kena baca sifat 20 ramai2.tok long aku nak dgr. kalau tak baca, ngelat ke apa, ko tgk dia gempar dengan rotan. 
pastu kalau baca slow, kang dia cakap, "esok kalau aku dengaq sora hampa, ha siapp.
mengaji tak dengaq sora, esok jgn bercakap".  
takut okeh, mengaji la lantang 2
tapi sebab itulah, sampai ke besar ni aku blh mengaji quran dgn lancar.
Alhamdulillah.

time pergi mengaji kat Tok long aku orang First sampai dan orang akhir balik sebab dekat rumah.ambil Air sembahyang kat pancur free zaman hampa ada tak masa tu

banyak fadilat kita amal al quran ni.
jadikan al quran ni kelaziman setiap hari.

aruah Tok Long selalu suruh aku tanda doa 2juzuk tertentu tapi aku dah lupa tanda itu doa apa.


bila dah kerja, balik duduk sambil sambil aku, sama macam tahun lepas kekadang aku mengaji di pondok pengawal. aku baca quran lepas solat zohor dan asar.hari jumaat hari ini surah al kahfi dan bagaimana selalu aku amalkannya di rumah 


Alhamdulillah...
aku pun tak ingat dah berapa kali dah aku habis quran ni.
memang bersambung2 baca.

bila ko dah jadikan ianya rutin, bila tinggal akan rasa tak lengkap.
aku tak kata aku ni bagus. tak.
aku share sebab nak ajak korang semua sama2 buat.
al quran ni panduan kita.masa PKP ni, kita di uji dgn wabak 




aku pun baca, maybe ada tajwid yg tak beberapa betul. 

yg  tunggu aku mengaji.
moga esok2 suka mengaji yeh..

banyak kelebihan kalau kita jadikan quran ni amalan setiap hari. tapi itu selepas kita mati.
sebab itulah bekalan kita ke sana nnt.
masa kita hidup ni pun, ada kelebihannya.
bila hati tak tenang, bukalah dan baca al-quran.
biarlah sehari Semuka je pun. asalkan baca. kelebihan membaca al quran 
bila suruh mengaji, tak tau. tak kenal. kita tak tau bila Allah nak jemput kita kembali.
jadinya, kita usaha baiki mana yg terlopong.
biar lambat dari takda  usaha utk jadi umatNya yg terbaik





Aku dewasa untuk menjaga kesopanan pergaulan melambangkan keturunan dalam rumah aku kekadang damai dan bahagia kekadang aku sakit. aku mempergiat usaha dalam penghidupan kerana seorang ibu dan untuk masa depan aku. nafkah tempat tinggal, pakaian, keperluan dapur mengikut kemampuan dan kebiasaan setempat. kadang aku menahan diri dari menyakiti sebarang perlakuan suasana kasih sayang aku berbeza dari segi pertuturan dengan mak aku keadaan biasa sakit. kekadang apabila aku sesekali bermain alat Muzik delima aku bermain muzik aku rasa terjejas fikiran apabila aku sendiri tahu dan apa yang orang lain rasa. aku menyangi mak dan ingin membalas jasa -jasanya di dalam ihsan aku beribadah menurut perintah -perintah agama kerana Allah s. w. t, ihsan aku dalam pekerjaan bersunguh -sunguh sesuatu yang sempurna. ihsan aku terhadap diri sendiri menyempurnakan hak bekalan Iman,ilmu,pebentukan keluarga serta rakan taulan tidak terjebak diri kebinasaan murtad, dadah dll. memberi khidmat dalam bekerja menghormati umur atau pangkat, menyayangi yang lebih muda atau lemah seperti orang tua, bertimbang rasa terhadap haiwan peliharaan atau yang hidup menjadikan tempat yang sejahtera, aman, selesa, indah untuk di nikmati dan di diami.walaupun sebelum ini aku tidak berdunia dengan orang ramai bila aku terasa sakit aku berfikir kenapa pula orang lain berasa jangal aneh semacam terhadap aku

No comments:

Muddy depression

Oktober Bagun tidur tidur rest jap kimio terapi Last monthly emergency frustsation leave peace fully carefully duty house keeping